Водний транспорт минулого

Відповісти
Аватар користувача
АннА
Супермодератор
Повідомлень: 8876
З нами з: 15 лютого 2016, 15:51
Стать: Жінка
Дякував (ла): 3562 рази
Подякували: 2154 рази

Водний транспорт минулого

Повідомлення АннА »

КОМ'ЯГА– безщоглове річкове судно водотонажністю 30–70 т, мало прямокутний дерев'яний корпус (шириною до 10 м, довжиною до 24 м), неглибоку посадку й обслуговувалося командою з 7–12 веслярів. Буд-во К. та їх використання як транспортного засобу набуло поширення на укр. землях в 16–17 ст. К. з товарами курсували водними артеріями в межах укр. земель; їх широко використовували також для обслуговування експортної торгівлі. Із розташов. на р. Зх. Буг (прит. Вісли) портів К. транспортували сплавним способом у польс. мор. порт Гданськ великі партії товарів, насамперед збіжжя, а також продукцію промислів (див. Буди поташні).
Ази генеалогії ПОЧАТОК. Із повагою, Ганна
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6279 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення D_i_V_a »

Це мабуть найвідоміший водний транспорт :D

Чайка - бойовий довбаний човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами, обшитий зовні дошками або очеретом для кращої плавучості й захисту від ворога.
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
АннА
Супермодератор
Повідомлень: 8876
З нами з: 15 лютого 2016, 15:51
Стать: Жінка
Дякував (ла): 3562 рази
Подякували: 2154 рази

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення АннА »

ЛІХТАН – річкове судно вантажопідйомністю 2–3 лашти, використовувалося для навантаження і розвантаження ком'яги (шкути).
Ази генеалогії ПОЧАТОК. Із повагою, Ганна
Аватар користувача
АннА
Супермодератор
Повідомлень: 8876
З нами з: 15 лютого 2016, 15:51
Стать: Жінка
Дякував (ла): 3562 рази
Подякували: 2154 рази

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення АннА »

D_i_V_a писав:Це мабуть найвідоміший водний транспорт :D

Чайка - бойовий довбаний човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами, обшитий зовні дошками або очеретом для кращої плавучості й захисту від ворога.
ЧАЙКА (турец. sayka, румун. saica, болг. шайка, сербохорватське sajka, італ. saicca, угор. sajka, франц. saique, нім. tschaike, рос. кайка, укр. чайка) — поширений у Середземномор’ї в пізньому середньовіччі та ранньомодерний час термін, що означав невелике судно, кероване озброєною командою. Спираючись на згадки у творах М.Бєльського (див. М. і Й. Бєльські) і Е. д’Асколі, в укр. історіографії 19—20 ст. "чайками" називали бойові човни козацтва українського 16—18 ст. Згідно з писемними джерелами традиційні козац. чайки були безпалубними та безкільовими суднами, здатними перевозити до 50—70 осіб. Основою такого судна служив дубовий, вербовий або липовий стовбур, на який набивали борти з кількох поясів дощок. Човен був від 15 до 22 м завдовжки та від 4 до 6 м завширшки. У деяких випадках Ч. оснащували зв’язками очерету або хмизу, які розміщували уздовж бортів. За різними даними, це могло збільшувати остійність надмірно хитких (згідно з Г. де Бопланом) човнів, поліпшувати їхню плавучість при хиткості або завантаженості, а також служити маскуванням під час воєнних дій. Ч. могла рухатися на веслах, яких було від 8 до 20 пар, а також під прямим вітрилом на єдиній щоглі. Для кращої маневреності на судні було два керманичі: перше весло — на кормі, друге, загрібне, — на носі судна. Озброєння Ч. складалося з 2—6 фальконетів (легких гармат), що діяли проти живої сили супротивника. Упродовж століть конструкція, пропорції і озброєння Ч. могли зазнавати змін. На сьогодні жодна достовірно атрибутована козац. Ч. ще не знайдена.
Кобалія Д.Р.
дата публікації: 2013 р.
Ази генеалогії ПОЧАТОК. Із повагою, Ганна
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6279 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення D_i_V_a »

Розповідь з 1-го каналу українського радіо. Назва - Що ми знаємо про торгівельні шляхи Давньої Русі, про водний транспорт?
У 2015 році був знайдений найстаріший човен-довбанка. За його моделлю у Коростені була зроблена копія. У передачі розповідається про те, що вирішили реконструювати подорож з Коростеня до Києва яка описана в історичних джерелах, так звана подорож Мала до Ольги.

http://www.nrcu.gov.ua/schedule/play-ar ... ID=2228400
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
АннА
Супермодератор
Повідомлень: 8876
З нами з: 15 лютого 2016, 15:51
Стать: Жінка
Дякував (ла): 3562 рази
Подякували: 2154 рази

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення АннА »

Джерело-О.Цинкаловський "Стара Волинь і Волинське Полісся" (від найдавніших часів до 1914 року)
Поліський рибалка

Зображення
Ази генеалогії ПОЧАТОК. Із повагою, Ганна
Аватар користувача
АннА
Супермодератор
Повідомлень: 8876
З нами з: 15 лютого 2016, 15:51
Стать: Жінка
Дякував (ла): 3562 рази
Подякували: 2154 рази

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення АннА »

"Церковные древности Харьковского края, историко-археологический очерк", Прот. П. Фомин (1916), стор.25
От глубокой древности и до позднейшего времени по равнине Европейской России реки были самыми удобными путями сообщения: торговыми, военными и колонизационными.
Ази генеалогії ПОЧАТОК. Із повагою, Ганна
Аватар користувача
drapieznik
Повідомлень: 444
З нами з: 26 червня 2020, 05:00
Стать: Чоловік
Звідки: Львів
Дякував (ла): 23 рази
Подякували: 469 разів

Re: Водний транспорт минулого

Повідомлення drapieznik »

річками було зручно але частіше всього безпечніше - особливо тисячу та більше років тому - бо тоді лісів було значно (значно..) більше, з мочарами, непрохідними хащами й переліком небезпечних диких звірів в них - кабанів, ведмедів, вовків та турів. Читаючи перший том Яворницького (Історія запор. козаків) про наприклад природу Дніпра та його околиць - також захоплює дух (та сум..)...
Стосовно чайок - я думаю шо цілком можливо їх аналоги-попередники виготовлялися ще в часи Київської Руси та раніше. Можливо між стругами тої доби та ранніми "чайками" й не було принципової різниці -а тільки в назві, а сама назва (чайка) може бути фольклорним (пізнішим) спрощенням та пристосуванням якогось терміну - чи то місцевого походження, чи то іншомовного.. Неможливо собі уявити людей 1000 років тому, які живучи по сусідству з обширними лісами, в яких було повно старезних величавих дерев, не прийшла до голови ідея вийняти серцевину в колоді й зробити її плавзасобом для людей.. То як відкриття свого часу археологів в Іраку, які знайшли зображення човнів часів шумерів та акадців в долині Межиріччя які 1:1 відповідали човнам рибалок "на сучасному Тігрі та Євфраті"... Могли приходити чергові завойовники ,населяти свою культуру ,мову але звичаї побуту та досвід попередніх поколінь ніде не щезав - він гармонійно переходив до нащадків... То неначе стародавні колядки - в них можливо текст Церква підправила для "політкоректності" але музика та частина текстова (в тій чи іншій степені) залишилися..
Відповісти

Повернутись до “РІКИ”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 4 гостей