Маючи, за різними підрахунками, від 3 до 12 млн населення й величезну територію, що обіймала близько 800 тис.кв.км (майже половина її - в межах сучасної України) Київська Русь була найбільшою політичною формацією середньовічної Європи. До того ж ця формація швидко розвивалася. Попри поступове зростання відмінностей між простим людом і новосформованою племінною (?) знаттю землеробське суспільство східних слов'ян ІХ ст. залишалося порівняно однорідним...
Величезну більшість становили селяни, або смерди. Про селян відомо небагато, оскільки історичні джерела зосереджували увагу на вищих класах. Загальновизнаним є факт, що протягом усієї Київської доби більшість селян БУЛИ ВІДНОСНО НЕЗАЛЕЖНИМИ. Проте у ХІІ-ХІІІ ст. із початком лихоліття з'являються ознаки зростаючого закабалення селянства феодалами , що набувало різних форм. Вільний селянин мав право звертатися до суду, переїжджати з місця на місце, передавати землю у спадщину синам (якщо ж він мав тільки дочок, то князь мав право претендувати на його землю). Основним обов'язком смердів була СПЛАТА ДАНИНИ та ВІДБУВАННЯ ВІЙСЬКОВОЇ ПОВИННОСТІ (як правило, допоміжного характеру) під час війни. Про безправне становище селян у суспільстві свідчив передбачений «Руською правдою» штраф за вбивство смерда: кровні гроші у цих випадках становили 5 гривень. Для порівняння: за вбивство купця чи молодшого дружинника компенсація родині становила 40, а за вбивство старшого дружинника князя — 80 гривень.
Коли селянин чи представник іншої соціальної верстви потрапляв у кабалу (а це при лихварських процентах від 25 до 50 траплялося нерідко), або коли просто брав гроші у позичку, він міг укласти угоду з кредитором, за якою зобов'язувався за отримані гроші відпрацювати певний час. Ці закабалені або напіввільні робітники називалися ЗАКУПАМИ. На самому низу суспільної піраміди перебували РАБИ, або ХОЛОПИ. Оскільки головним товаром в обміні між Києвом і Константинополем виступали раби, неважко зрозуміти, що рабство на Русі було явищем звичайним, особливо до прийняття християнства. Серед рабів, багато з яких працювали у княжих маєтках, були військовополонені, невільничі діти, закупи, що намагалися втекти від виконання повинності, та інші невдахи. Проте вони могли самі викупити себе на свободу або бути звільненими у винагороду за вірну службу своєму панові.
Історики довгий час міркували над тим, щоб виявити спільні риси між суспільством Київської Русі та середньовічного Заходу. І зокрема, їх цікавило питання, чи скрізь європейський феодалізм передував добі індустріалізації. Радянські історики вважають само собою зрозумілим, що Київська Русь була феодальним суспільством. Цієї думки тримаються й такі немарксистські історики, як Микола Павлов-Сильванський, котрий звертав особливу увагу на той факт, що Київська Русь розпалася у XII ст. на ряд невеликих князівств із дедалі виразнішою сільськогосподарською орієнтацією. Проте більшість сучасних немарксистських істориків відкидають цю теорію. При цьому вони вказують, що центральний для феодалізму інститут васальної залежності у володіннях Рюриковичів не існував, позаяк влада князів над боярами була мінімальною. До того ж велика роль торгівлі та міст у життєдіяльності Київської Русі, а також наявність переважно незакабаленого селянства свідчать про те, що ситуація на сході Європи докорінно відрізнялася від становища на заході. Тому західні історики схильні розглядати Київську Русь скоріше як унікальну й самобутню соціальну систему, а не підводити її під загальну категорію феодальних суспільств.
D_i_V_a написав:... нам розказує канадський історик Орест Субтельний у своїй книжці "Україна історія", стор.70...Історики довгий час міркували над тим, щоб виявити спільні риси між суспільством Київської Русі та середньовічного Заходу. І зокрема, їх цікавило питання, чи скрізь європейський феодалізм передував добі індустріалізації. Радянські історики вважають само собою зрозумілим, що Київська Русь була феодальним суспільством. Цієї думки тримаються й такі немарксистські історики, як Микола Павлов-Сильванський, котрий звертав особливу увагу на той факт, що Київська Русь розпалася у XII ст. на ряд невеликих князівств із дедалі виразнішою сільськогосподарською орієнтацією. Проте більшість сучасних немарксистських істориків відкидають цю теорію. При цьому вони вказують, що центральний для феодалізму інститут васальної залежності у володіннях Рюриковичів не існував, позаяк влада князів над боярами була мінімальною. До того ж велика роль торгівлі та міст у життєдіяльності Київської Русі, а також наявність переважно незакабаленого селянства свідчать про те, що ситуація на сході Європи докорінно відрізнялася від становища на заході. Тому західні історики схильні розглядати Київську Русь скоріше як унікальну й самобутню соціальну систему, а не підводити її під загальну категорію феодальних суспільств.
завалений бо там мабуть ще на розгляді справи з часів Київської РусиD_i_V_a написав: європейський суд завалений скаргами українців. Є цікаві статистичні дані по цьому питанню.
Було би не пагано... то може б ми тоді свою рідну/старовинну/автохтонну назву русини повернули...ГіП написав:завалений бо там мабуть ще на розгляді справи з часів Київської РусиD_i_V_a написав: європейський суд завалений скаргами українців. Є цікаві статистичні дані по цьому питанню.
D_i_V_a написав: назву русини повернули...
Хм, цікава думка...ГіП написав:...кольори, згадаймо 2005-й, були помаранчеві та біло-блакитні. А якщо заново глянути вглиб то можна Добре це помітно у громадянську війну 1920-х років – білі, червоні, чорні, зелені… Також хороший приклад із середньовіччя - війна пурпурової та білої троянд. ... події на Донбасі дали підставу думати інакше. В умовах бойових дій, коли противники мало чим відрізняються один від одного, потрібна система розпізнавання свій-чужий, тому на руках і ногах бійців можна помітити кольорові пов̕язки. Придивіться до зображень воїнів часів Київської Руси і побачите пов̕язки на головах, а вони теж різного кольору, є білі, а є й чорні. От і пошуки місця звідки взялись русичі марні.. .
D_i_V_a написав:А на мою думку всі наведені приклади стосуються протистоянь між частинами одного державного (тобто імперіального) утворення, коли між собою конфронтують етноси або їх групи що раніше належали до однієї держави... Донбас тому яскравий приклад...
Зареєстровані учасники: Bing [Bot], Google [Bot]