Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

Тему створено для обговорення таїнства хрещення.

З другої теми
D_i_V_a писав:По моїм спостереженням традиція церковного таїнства хрещення не була сталою, вона змінювалась.
У моїй місцевості під Фастовом на кінець 18 ст при хрещені хлопчика брали хрещеним чоловіка, а при народженні дівчинки - жінку, часто дівицю.
З приходом греко-московської стали брать 2-х хрещених - чоловіка і жінку.
На кінець 19 ст побачила таку закономірність, що хрещені були у всіх дітей однакові. Якщо тільки хто з хрещених помирав, то брали другу людину.
Роблю припущення, що може не тільки смерть була причиною зміни когось з хрещених, а ще й переїзд у другу місцевість ( з розвитком залізниці), та не можливість надалі брати участь у таїнствах.

Діти народжувались у всіх (за винятком хвороб та відсутності сумісного проживання) зазвичай з періодичністю 2 роки - оце як подано на прикладі вище...
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

Леночка писав:У меня аж мурашки пошли по коже. Неужели такое возможно. Получается их было в семье очень много...

Все очень интересно, а как относились крестные к креснику раньше?
Такі питання - як відносилися хрещених до хресника - постають у багатьох людей, що стикаються зі світом минулого... бо через атеїстичну епоху відбулось знищення історично-культурної пам'яті в цьому питанні... про це просто не говорили...

Сьогодні вже по другому. Ця тема цікава та дискутується суспільством

phpBB [video]
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

D_i_V_a писав:...На кінець 19 ст побачила таку закономірність, що хрещені були у всіх дітей однакові. Якщо тільки хто з хрещених помирав, то брали другу людину....
Моя увага до цього питання була привернута на самому початку пошуків - одразу у МК знайшлися старший брат мого діда дядько Іван та сам дід. Та на диво мали одних тиж самих хрещеного та хрещену. Потім у розмовах з родичами стало зрозуміло, що цей дядько Іван був усім дітям мого діда (моєму батьку та його братам і сестрам) хрещеним.
Це все спостереження по ХХ та кінці ХІХ сс.
Але вже по деяким сім'ям трапляються записи де у дітей ті ж самі хрещені часів 1830-40 років.
Чи брали одну й ту ж людину у хрещені у 18 ст поки не з'ясовано.

По моїй російській гілці бачу відмінності у цьому питанні - на початку ХХ ст два старші сини у родині були 14-надцятирічними хлопцями записані хрещеними своїх молодших братів/сестер. Такого ніколи не зустрічалось по українській гілці. Це є для мене дивовижною знахідкою. Моє дослідження родоводу почалось з українських земель, то думалось що так всюди :D

Серед хрещених на Україні зустрічалися 16-тирічні дівчата/дівиці, але ніколи такі молоді хлопці. Зазвичай вік хрещеного батька 18 (а частіше 20) плюс.
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

Маючи чотирирічний досвід копання у метричних по моїм українським гілкам, дуже здивована знахідками у російських.
У тій же самій сім'ї для першого сина хрещеними взяли діда дитини по матері та бабу по батьку... Таким чином бабушка та дєдушка стали хрещеними батьками онуку. Це виглядає як традиція брати рідних по вертикальній лінії родичів, а не як в україні в ширину.
Постає питання про КУМОВСТВО. Чи не є це доказом що кумовство є суто українським?

Моє дослідження по Україні стосується Васильківського повіту землі якого з 1795 відійшли до російської імперії.
Дуже цікаво як виглядало це питання на українських землях що на століття раніше зазнали впливу московії? Як там виглядає це питання у метричних?
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

Тема ХРЕСНІ у захалівній книжечці пані SNIGURIVN(и) теж про традиції та досвід
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

До дискусії - Чи могли римо-католики похрестити дитину в православній церкві?

Запис який гарно висвітлює причину:
У шляхетного Федора Пеньковского деревни Волицы принадлежащей к приходу Певнянскому жителя, и жены его Марфы, обоих римскаго католическаго исповедания, родися младенец коему наречено имя Иоасафат, крестил в случай опасной болезны онаго младенца села Певниов приходский священник Иоанн Юноша Шараевский. Восприемник оному был села Чубинец шляхтич Стефан Яворовский.-

Зображення
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення SNIGURIVNA »

D_i_V_a писав:У тій же самій сім'ї для першого сина хрещеними взяли діда дитини по матері та бабу по батьку... Таким чином бабушка та дєдушка стали хрещеними батьками онуку. Це виглядає як традиція брати рідних по вертикальній лінії родичів, а не як в україні в ширину.
Один раз тілько бачила запис, де дитину хрестив дід (метрики Черкаського повіту). Була здивована. Подумалося, що може бути там поспішали з хрестинами з якоїсь причини, тому так. Долі дитини не знаю, бо це не моя рідня, не відстежувала.
Це все спостереження по ХХ та кінці ХІХ сс.
Але вже по деяким сім'ям трапляються записи де у дітей ті ж самі хрещені часів 1830-40 років.
Чи брали одну й ту ж людину у хрещені у 18 ст поки не з'ясовано.
По другій половині 18ст. важко робити висновки, бо часто писали тільки хрещеного для хлопця і тільки хрещену для дівчинки, але ж ми знаємо, що кумів могли брати навіть не одну пару. Приклади, коли батьки вперто кумалися з тими самими особами є. Навіть є приклади, коли по смерті одного з подружжя другий у новому шлюбі продовжував брати ту саму куму чи того ж кума. Іноді це очевидна рідня. Іноді точно ні (брали за кума/куму поважну людину). Іноді хто його зна.
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
Balymba
Повідомлень: 643
З нами з: 10 березня 2016, 09:25
Стать: Чоловік
Звідки: Гуцульщина
Дякував (ла): 634 рази
Подякували: 795 разів

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення Balymba »

D_i_V_a писав:До дискусії - Чи могли римо-католики похрестити дитину в православній церкві?

Запис який гарно висвітлює причину:
У шляхетного Федора Пеньковского деревни Волицы принадлежащей к приходу Певнянскому жителя, и жены его Марфы, обоих римскаго католическаго исповедания, родися младенец коему наречено имя Иоасафат, крестил в случай опасной болезны онаго младенца села Певниов приходский священник Иоанн Юноша Шараевский. Восприемник оному был села Чубинец шляхтич Стефан Яворовский.-

Зображення
З точки зору католиків (римо-, греко-) - звичайно могли. Чи дозволялось проводити такі обряди російським православним не знаю, а от в православних церквах Буковини таке зустрічав не раз.
Левицький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Gut
І-BY-78168/ Н
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

SNIGURIVNA писав:...По другій половині 18ст. важко робити висновки, бо часто писали тільки хрещеного для хлопця і тільки хрещену для дівчинки, але ж ми знаємо, що кумів могли брати навіть не одну пару...
Я зараз передивляюсь 1817 рік. Як і раніше, уходячи в 18 століття, брали в хрещені одну людину для дитини тої ж статі, що сама дитина. Часто ім'я "восприемника" співпадає з ім'ям дитини.

20-ті -30-ті роки ще не обробляла, а в 1840-х вже брали по двоє, тобто пару, чоловіка і жінку з різних подружь. Майже всюди (і з одним хрещеним і з парою) віднаходяться родинні зв'яки - якщо не рідні то двоюродні, чи троюродні, чи, якто пише зараз нова персія дерева життя "одноутробні" родичі.
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6278 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні

Повідомлення D_i_V_a »

Balymba писав:З точки зору католиків (римо-, греко-) - звичайно могли. Чи дозволялось проводити такі обряди російським православним не знаю, а от в православних церквах Буковини таке зустрічав не раз.
А чи приписуєте ви греко-католиків до православних? Чи у вас там були дві церкви паралельно - греко-католицька (уніатська) і православна? Якщо православна була, то якого патріархату?

PS Для тих хто не знає, пан Balymba спеціаліст по західній україні, тобто по австрійсько-угорській імперії... закони, правила та звичаї якої відрізнялися від російської імперії...
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Відповісти

Повернутись до “ДОКУМЕНТИ”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 12 гостей