ХРЕСНІ

Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

У наш час хресними можуть бути особи, яким виповнилося 14 років. Вважається, що з цього віку людина вже здатна усвідомлювати відповідальність, яку вона бере на себе.
А чи завжди так було?
Чи були вікові обмеження у 19 ст.?
Чи можна спиратися на записи про хрещення, для встановлення віку куми/кума, його нижньої граничної межі "старше ... років"?
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6280 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення D_i_V_a »

SNIGURIVNA писав:У наш час хресними можуть бути особи, яким виповнилося 14 років...
А чи завжди так було?
Чи були вікові обмеження у 19 ст.?...
Ці питання свого часу постали й переді мною...
Через те, що маю російське коріння, кинулися в очі відмінності між Україною та Росією у цьому питанні.
Свого часу в темі Хрещення-зміни у традиції часові, регіональні та конфесійні вже розповіла про свої відкриття.
Хрещених у Росії брали часто родичів по вертикалі - тобто своїх же старших дітей (від 14 років) та дідусів і бабусь.
В Україні такого ніколи не зустрічалось.

І ще, що мені кинулось у очі... Все життя говорили, що на Україні дівчата виходять дуже рано заміж, навіть за законодавством можна було вже у 16 років. А от по моїх гілках у РЕАЛЬНОМУ ЖИТТІ З МЕТРИК все виявилось навпаки. У Росії всі дівчата в роду виходили 16-тилітніми, а в Україні всі були за 20-ть...
От і вір тому що говорять...
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
Balymba
Повідомлень: 643
З нами з: 10 березня 2016, 09:25
Стать: Чоловік
Звідки: Гуцульщина
Дякував (ла): 634 рази
Подякували: 795 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення Balymba »

Цікава особливість розбіжностей між дозволом на шлюб церкви і держави. Греко-католицька церква дозволяли вступати в шлюб з 14 річного віку, а Австрія (Австро-Угорська імперія) тільки з 24 років. Тому був прийнятий компроміс - у віці 14-24 вступали в шлюб з дозволу батьків чи опікунів.
Щодо хресних. Традиція в моїх місцях приписувала брати не менше пари хресних (могло бути декілька пар). Для першої дитини зазвичай хрещеними були весільні дружби-дружки батьків. Для молодших дітей - родичі починаючи з братів-сестер батьків і дальша рідня і сусіди. Для кожної дитини брати інших хресних. Заборонялося "завертати куми", тобто брати в хресні тих, з ким хоч один з батьків вже був хресною парою.
Левицький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Gut
І-BY-78168/ Н
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

D_i_V_a писав: Хрещених у Росії брали часто родичів по вертикалі - тобто своїх же старших дітей (від 14 років) та дідусів і бабусь.
В Україні такого ніколи не зустрічалось.
Так, я згодна, Росія дає великий відсоток випадків таких хрещень.
І не обов`язково брати-сестри, що ставали хресними батьками своїх молодших батиків-сестричок, встигали дорости до дозволеного віку (14 років).
Я навіть по середині ХХст. маю випадок, коли 5-річна сестра хрестила новонароджену сестричку під керівництвм бабусі, яка вирішила, що так найкраще і сама тримала немовля замість малої, бо та ще не могла втримати довго.
Священник не робив зауваження ( у радянські часи "хрестять - то вже добре"?).
І зрозуміло, що у цьому вбачали певний додатковий "цемент" для подальших стосунків в родині, але не зрозуміло, для чого це між рідними батами і сестрами?
Почитала у людей. Фактична гранична межа - п`яти-шестирічний вік, хоч були випадки, коли священникам начальство робило зауваження.

По Україні теж маю приклад, коли взяли хресним найстаршого з двоюрідних братів, якому було на той час років з десять-одинадцять, і потім його брали ще трьом діткам поспіль.
Все життя говорили, що на Україні дівчата виходять дуже рано заміж, навіть за законодавством можна було вже у 16 років. А от по моїх гілках у РЕАЛЬНОМУ ЖИТТІ З МЕТРИК все виявилось навпаки.
Загальна картина справді саме така і у мене.
Жіночий шлюбний вік трохи молодшає тільки у XVIIIст., але залишається у межах сучасних понять про норму.
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

Balymba писав:Традиція в моїх місцях приписувала брати не менше пари хресних (могло бути декілька пар).
Наведу з Тараса Григоровича, як свідчення, що на Черкащині теж так робили:
"Аж три пари на радощах
Кумів назбирали
Та ввечері й охрестили,
І Марком назвали."

Т.Г.Шевченко "Наймичка"

І там само є ще одна чарівна деталь:
"Кинусь за кумами
В Городище...
"
Супер! :D Бо це ще й спосіб набути нову рідню серед шанованих людей!
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

Оскільки ім`я дитині давав піп, то довідник імен українських залишу у темі хрестин.

І далі буде про гарні і негарні імена...
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

Двадцять шість років тому, підбиваючи мене займатися родоводом, він зайшов стандартно:
- От ти знаєшь, як звали твою прабабусю?
Я знала. Я відповіла. І отримала несподівану реакцію:
- О! А що ваші багаті були?..
Справді серед Явдох і Прісьок, Текль і Парасок, Марій і Одарок це ім`я не часто зустрічалося на селі.

Вже пізніше, коли у школі проходили Івана Нечуй-Левицького, ця тема знову постала.
Пам`ятаєте з "Миколи Джері": «Ту дівчину звали Нимидорою. Піп був сердитий на її неслухняного батька й надавав його дітям таких йменнів, що всі люди на селі ніяк не могли убгати їх собі в голову, а баба-повитуха ніколи не могла донести в своїй голові того ймення додому й загубила його на поповому порозі. Тій дівчині піп дав ймення Минодора, а люди на селі звали її Нимидорою.»?

А тут зазначено, що "Такі факти відзначали й етнографи. А. Малинка в праці «Родини і хрестини» (1898) писав: «Ім'я дитині зазвичай дається на честь святого, якого пам'ять святкується в цей день; якщо ім'я попадається незручне для вимови, то баба просить перемінити його: «Ой, батюшко, дайте інше яке, а то сього й зроду не донесу». І дійсно, такі випадки, коли баба не в силах «донести» імені й перебріхує його до невпізнанності, не поодинокі, тому священикам і передписано давати більш вживані серед народу імена».

Утім, гарне ім'я Молена було й випросити у попа за певне підношення. Якщо в якійсь сім'ї умре перша дитина, друга та третя, то наступній, яка вродилася, обов'язково надавали ім'я батька або матері, бо вірили, що тільки тоді дитина буде годуватися, адже її захищатиме від смерті покровитель батька чи матері. Хай там як, але, повернувшись додому, баба-повитуха поздоровляла батьків з ім'ям і оголошувала про день хрестин.
"

А хто священнику гусочку не приніс, у того могло бути два сини Івани ;)
Це вже обговорювали в іншій темі. Було - факт!

Отже, ім`я, отримане дитиною при хрещенні, як додатковий покажчик статусу родини (забезпеченості/шанованості/проємності/щедрості ;) ): що думаєте з цього приводу?
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
SNIGURIVNA
Повідомлень: 1148
З нами з: 02 липня 2017, 11:49
Стать: Жінка
Дякував (ла): 398 разів
Подякували: 626 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення SNIGURIVNA »

Бувало, що дітей хрестили зовсім без хресних. Коли дітки були геть слабенькі. Навіть повитуха могла охрестити у такому разі. У багатьох випадках це легко підтверджується записами МК.

Бувало, що батьки не могли знайти хресних. Через загальне ставлення до них. Через те, що вони не місцеві. Хоча практика показує, що навіть у незаконнонароджених таки, як правило, був повний комплект хресних. Найчастіше родичі.

А от як пояснити явище, коли священник записував у МК тільки хресного для хлопчика чи тільки хресну для дівчинки? Єкономією чорнила? Особливістю власного ставлення до своєї роботи?
"В кінці наших пошуків ми знову будемо стояти там, звідки почали, і знову побачимо це місце вперше." Х. Банцхаф
Цього року виповнюється 30 років від дня, коли я намалювала перше дерево свого роду.
Тут мій Орловець
Тут Мій щоденник
Аватар користувача
Balymba
Повідомлень: 643
З нами з: 10 березня 2016, 09:25
Стать: Чоловік
Звідки: Гуцульщина
Дякував (ла): 634 рази
Подякували: 795 разів

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення Balymba »

В одній із метричних книг бачив, коли у багатьох випадках хресною для дітей (здебільшого незаконнонароджених, чи коли батьки "чужі") була дружина священника в парі з дяком. Очевидно священник використовував тих, хто був "під руками".
Левицький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Gut
І-BY-78168/ Н
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 9525
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 6280 разів
Подякували: 3675 разів
Контактна інформація:

Re: ХРЕСНІ

Повідомлення D_i_V_a »

Balymba писав:... чи коли батьки "чужі"...
А як це, чужі батьки?
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Відповісти

Повернутись до “SNIGURIVNA”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 18 гостей