Цитата з автореферату Семенчук О.О.
Персоніфікація православного кліру Уманського благочиння уможливила виділити
найбільші священицькі родини Уманщини ХІХ – початку ХХ ст. Це: Молчановські: Василь,
Никифор, Порфирій Никифорович, Григорій Никифорович, Андрій Порфирович, Микола
Порфирович – 6 священнослужителів; Гов’ядовські: Михайло Зіновійович, Афанасій Зіновійович,
Феодосій – 3 священнослужителі; Павловичі: Олександр, Михайло, Прокопій Михайлович,
Афанасій, Лука, Михайло Лукич – 6 священнослужителів; Крижановські: Сава, Григорій Савович,
Іван Григорович, Вукол Григорович, Харлампій Ігн атович, Павло Микитович, Лаврентій
Микитович, Василь, Олександр Васильович, Микола Олександрович, Аполінарій Єрмолайович,
Євфимій Федорович – 12 священнослужителів; Дзбановські: Іоанн, Афіноген (Афанасій), Андрій
Афіногенович, Микола Андрійович, Василь Андрійович, Василь, Микита Васильович, Гавриїл
Микитович, Віктор Федорович, Тихін Федорович, Лука – 11 священнослужителів; Панасевичі:
Моїсей Федорович, Михайло Іакович (Якович), Антоній Якович, Петро Антонійович, Євгеній
Антонійович – 5 священнослужителів; Атаназевичі: Федір, Макарій Федорович, Іоанн Макарович
– 3 священнослужителі; Олтаржевські: Наркіс Іустинович, Петро Наркісович – 2
священнослужителі; Нестеровичі: Гавриїл, Іоанн Гавриї лович, Іоанн (Іриней) Іоаннович – 3
священнослужителі.
Кожна священицька родина зберігала та продовжувала традиції православного
богослужіння від діда-прадіда, незважаючи на те, що в 1867 р. станова замкненість духовенства
була послаблена (заборонено передавати у спадок священицьке місце в парафії, а діти
церковнослужителів утратили право належності до духовного стану). Це не завадило деяким
родинам протягом століття тримати в руках парафії. Так, Дзбановські ціле століття керували
парафіянами сіл Ропотухи та Кузьминої Греблі.
Часто священицькі сім’ї були багатодітними. У першій половині ХІХ ст. станова
замкненість духовенства сягала тієї межі, за якою священицькі посади закріплювалися
архієрейськими резолюціями за доньками священиків і переходили до їхніх чоловіків, а
чоловіками ставали молоді священики, які походили зі священицького роду. Таким чином
відбувалося розширення родин. Так, у процесі дослідження встановлено, що дружина священика
Михайла Гов’ядовського – Дар’я була донькою протоієрея Порфирія Никифоровича
Молчановського; дружина священика Миколи Андрійовича Дзбановського – Марина (Марія) була
донькою Григорія Никифоровича Молчановського; дружина Андрія Порфировича
Молчановського – Параскева була донькою протоієрея Прокопія Павловича; дружина Феодосія
Гов’ядовського – Клавдія було донькою священика Василя Дзбановського; друга донька
протоієрея Прокопія Михайловича Павловича – Єфросинія була дружиною священика
Таращанського повіту Анастасія Атаназевича (не виключення, що з Атаназевичами Уманського
повіту були у родинних зв’язках); донька священика Павла Микитовича Крижановського – Лариса
була дружиною священика Костянтина Буйницького. Священицька родина Буйницьких не
входить у межі нашого дослідження, але зазначимо, що вона також сформувала священицьку
династію, представниками якої (окрім Костянтина) були Іоанн та Фавст. Донька Аполінарія
Єрмолайовича Крижановського – (ім’я не відоме) була дружиною священика Іоанна Каковського
(зазначимо, що Іоанн Каковський також походив з великого священицького роду, який, крім
нього, продовжив Андрій Федорович та, припускаємо, його брати – Фома Федорович
(Васильківський повіт), Іоанн Федорович (Київський повіт) та Микита Федорович (Бердичівський
повіт). Донька священика Микити Васильовича Дзбановського – (ім’я не відоме) була дружиною
священика Андрія Вишневського, також представника священицької родини (інші члени родини –
ієреї Андронник та Василь).....
Роботи Семенчук О.О. є в інтернеті, але щоб їх Вам не шукати надаю ссилку
https://yadi.sk/d/EM9PFwdfvY4rC