Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
таблиця на основі даних "кириличних" метрик села Горбків періоду 1730-1776рр. - з першими згадками того чи іншого прізвища, його похідних версій, прізвиськ (особливо це стосується жінок в сенсі дружин чи доньок) в хронологічному порядку, з ремарками стосовно тотожності між собою та можливого походження:
варта зазначити, що стосовно деяких версій схожих (відносно) прізвищ однозначної думки немає, також варта зазначити шо версія наприклад у формі Луцишин, з закінченням "шин" хоча часто і означає в даних документах зятя Луця, немає гарантії шо священник в інших схожих випадках не мав на увазі прямий родовий зв'язок; подібно й з іншими версіями - наприклад Луцянчин, Харуковий та інші форми. По мірі складання генеалогічного дерева для усіх мешканців села Горбків й з врахування пізнішого опрацьованого періоду 1785-1810рр., можливо буде знайдено нові пояснюючі нюанси стосовно цієї проблематики. Тобто, стосовно версій Олесь, Лещук, Олещук, Хома, Хомяк, Шустро, Шустер, Скурчинський, Скура, Хмарянський, Хмара - є певні сумніви, які вимагають аргументації для їх усунення, надіюсь в подальшому щось із цього буде вирішено.
Стосовно жінок - трагізм з їх прізвищами у ті часи полягає в патріархальному та слід визнати, вкрай консервативному підході Церкви до ролі жінки в шлюбі як "немощного сосуда", який був потрібен "головно для народжування дітей". Батьківське прізвище жінки можна було дізнатися тільки з метрики про шлюб, в решті метрик подавалося або тільки її ім'я (при народженні дитини), або прізвисько на основі прізвища чоловіка, або батька (при хрестинах, або смерті). В першому випадку це версії з характерними закінченями - Книйха, Сидориха, Поспєщиха, Остапчиха й тд, в другому випадку - Книянка, Сидорянка, Поспєщанка, Остапянка й тд. Важче з іншими формами - Демчучка, Кравчучка, Лаврикова, Пілясова - тут можуть бути оба випадки - тому слід ретельно дослідити всі матеріали й за сприятливих обставин (головно наявності інформативних даних) деякі питання будуть вирішені.
Зрештою, навіть в метричних записах австрійської доби (періоду 1785-1810рр.) - див. попередню сторінку форуму (внизу), священники деколи знов зверталися до "традиційної" форми подачі прізвищ, використовуючи версії на кшталт Процючок (водночас з Проць), Хмара-Хмарук, Галенга-Галенжук, Поспєх-Поспєщук, Вовк-Вовчок та інші.. Ситуація з прізвищами стала стабілізуватися десь в 20-30 роках 19 століття, коли на посаду глави парафії прийшов священник Михайло Левицький, який доклав багато зусиль до наведення порядку в метричних записах..
Значну допомогу додав список Йосифінської метрики (цікавою особливістю можна назвати шо прізвище Галенга в цьому списку подано як "Галон'зка" - "галузка" польською...), а також вже згадані раніше церковні метрики австрійського періоду.
Генеалогічні дані ("кириличних" метрик) будуть зведені у файлі програми Древо 4 й опубліковані тут.
варта зазначити, що стосовно деяких версій схожих (відносно) прізвищ однозначної думки немає, також варта зазначити шо версія наприклад у формі Луцишин, з закінченням "шин" хоча часто і означає в даних документах зятя Луця, немає гарантії шо священник в інших схожих випадках не мав на увазі прямий родовий зв'язок; подібно й з іншими версіями - наприклад Луцянчин, Харуковий та інші форми. По мірі складання генеалогічного дерева для усіх мешканців села Горбків й з врахування пізнішого опрацьованого періоду 1785-1810рр., можливо буде знайдено нові пояснюючі нюанси стосовно цієї проблематики. Тобто, стосовно версій Олесь, Лещук, Олещук, Хома, Хомяк, Шустро, Шустер, Скурчинський, Скура, Хмарянський, Хмара - є певні сумніви, які вимагають аргументації для їх усунення, надіюсь в подальшому щось із цього буде вирішено.
Стосовно жінок - трагізм з їх прізвищами у ті часи полягає в патріархальному та слід визнати, вкрай консервативному підході Церкви до ролі жінки в шлюбі як "немощного сосуда", який був потрібен "головно для народжування дітей". Батьківське прізвище жінки можна було дізнатися тільки з метрики про шлюб, в решті метрик подавалося або тільки її ім'я (при народженні дитини), або прізвисько на основі прізвища чоловіка, або батька (при хрестинах, або смерті). В першому випадку це версії з характерними закінченями - Книйха, Сидориха, Поспєщиха, Остапчиха й тд, в другому випадку - Книянка, Сидорянка, Поспєщанка, Остапянка й тд. Важче з іншими формами - Демчучка, Кравчучка, Лаврикова, Пілясова - тут можуть бути оба випадки - тому слід ретельно дослідити всі матеріали й за сприятливих обставин (головно наявності інформативних даних) деякі питання будуть вирішені.
Зрештою, навіть в метричних записах австрійської доби (періоду 1785-1810рр.) - див. попередню сторінку форуму (внизу), священники деколи знов зверталися до "традиційної" форми подачі прізвищ, використовуючи версії на кшталт Процючок (водночас з Проць), Хмара-Хмарук, Галенга-Галенжук, Поспєх-Поспєщук, Вовк-Вовчок та інші.. Ситуація з прізвищами стала стабілізуватися десь в 20-30 роках 19 століття, коли на посаду глави парафії прийшов священник Михайло Левицький, який доклав багато зусиль до наведення порядку в метричних записах..
Значну допомогу додав список Йосифінської метрики (цікавою особливістю можна назвати шо прізвище Галенга в цьому списку подано як "Галон'зка" - "галузка" польською...), а також вже згадані раніше церковні метрики австрійського періоду.
Генеалогічні дані ("кириличних" метрик) будуть зведені у файлі програми Древо 4 й опубліковані тут.
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
Ось підсумковий файл зведених даних з метричних справ періоду 1730-1776 років, з "кириличних" метрик,
https://drive.google.com/file/d/1z75Q_f ... sp=sharing
оформлений у форматі програми Древо жизни (версія 4.6, компонування 26.02 (розширена редакція), мова меню вибрана українська), розширення файлу .at4.
деякі скріншоти "дерев" за окремими особами:
Робота по внесенню даних проходила наступним чином: спершу послідовно по рокам хронологічному порядку вносились дані хрестин, шлюбів, поховань. При внесенні прописувалися хресні батьки (їх можна побачити при заході в дані подій окремо взятої особи), аналогічно вносились дані про осіб свідків при шлюбах.
При внесенні даних хрестин, дітям я прописував варіант прізвища та імена на момент їх хрестин, тобто якшо їх батько за першою згадкою в програмі має прізвище скажімо Галенга, а дітина при хрестинах має згадку тої ж самої особи батька за версією прізвища Галенжук, то дитину я прописував саме як Галенжук. Це хоч й створює можливо певні незручності в загальному списку осіб, зате дає можливість наочно бачити процес формування прізвищ, їх "коливання" у формах в роках, помічати інших осіб за схожими прізвищами які раніше могли здаватися абсолютно з інших родин.. Імена я також залишав за тим же принципом першої згадки в метриках. Тому не варта дивуватися шо Марія ,Марина, Марушка ,Мандзя - могли приховувати ту ж саму особу. Особисто новим для мене було взнати шо Раина це скорочений варіант Катерина - доказ знайшов пізніше коли парох одну відому (без сумніву) особу назвав у цих двох версіях імені.. Хоча звісно міг обійтися й звичною версією "Каська".. Подібно з Ядвігою та Ягною, Єфимією та Химкою..
Відповіді на деякі загадки отирмалися коли вже всі дані були розкладені та впорядковані - наприклад Тимко музичишин зять був однозначно ідентифікований як Тимофій Галенжук ,який був одружений на Анні Музиці.
Звісно чимало загадок залишилося ,ба навіть протирічь ,щодо яких я залишив коментарі ремарки напроти тої чи іншої особи чи події в її житті. Певну проблему становили ймовірні потворні шлюби - рідко коли щастило шо в метриках був запис про смерть тої чи іншої жінки, отож часто доводилося зважувати ймовірність можливості повторного шлюбу в того чи іншого вдівця. Доводилося звертати увагу на наявність тоїх чи іншої особи серед хресних - це помагало прийняти те чи інше рішення. Були випадки без достатньої аргументації. Спірні варіанти мають ремарки в табличних даних. Тобто я не претендую на вичерпність мого рішення ідентифікувати на 100% того чи іншого чоловіка в повторному шлюбі з новою дружиною. Любий зможе перевірити по дітям ,хресним, датам, тезкам ці данні й навіть потім розділити певних осіб - у даній програмі це не особливо складно.
Деякі уточнення дадуть дані з "австрійських" метрик, правда тільки стосовно тих осіб які дожили до того періоду ,або священник (а то вже був інакший..) потрудився взнати додаткові дані про ту чи іншу особу. По ходу повторної роботи були виявлені помилки та зроблені внесені певні корективи у файли індексації метричних (кириличних) записів ,які я публікував раніше.
У наступному я долучу до згаданого й опублікованого вище файлу метрик "Древа" - дані з астрійських метрик період 1785-1810 років. Там я буду вносити дані в оригінальній транскрипції також - а це значить в латинській абетці, продовжуючи нарощувати родоводи осіб з "кириличних" метрик ,які будуть надалі щораз сильніше переплітатись між собою по кровним зв'язкам.. До речі певним особам я вже написав дані по віку згадно даних які зачерпнуті були з австрійських метрик - але це буквально одиниці, своїх родичів-пращурів - Матвія та Петра Трохимчуків я взагалі залишив без ймовірних дат народження ,хоча вони вже відомі завдяки пізнішим метрикам (й ранішій роботі з ними..). А власне щодо дат в згаданому файлі. Оскільки метрики кириличні вказували дату хрещення, тому в програмі дати народження хоч й збігаються з хресними датами ,але мають доповнення "ймовірно". Я так зробив щоб дані поля не пустували й певною мірою були прокоментовані, точні дати будуть або без ремарок, або з іншими уточненнями - на кшталт "приблизно", між таким й таким й тд. В даному файлі я використав також варіант "До ххх такого то року" народився - мотивація не тільки шоб поле не пустувало, ці часові рамки дозволили ідентифікацію та розрізнення багатьох осіб. Принцип формування такого індекса простий: скажім є особа без метричного запису про хрещення ,отож рік народження невідомий ,але оскільки та чи інша сособа згадувалася в метриках в звязку з якоюсь подією (похресник, хресний, хресна, свідок, наречена й тд) - вона має привязку тим самим до якоїсь дати, певні особи часто ставали хресними ,інші тільки раз ,а про деяких взагалі є тільки або дата смерті ,або в якості свідка при шлюбі.. Отож з життєвих подій людини вибиралася найранніша перша згадка про неї - наприклад Юхим Війтович - він згадується хресним в лютому 1744 року - ранішої згадки з ним немає. Беремо згадку про мінімальний вік для хресного 15 років (дівчата в православних здається могли й в 13 років..) - віднімаємо оці 15 років від першої згадки й отримуємо дату народження не пізніше 1729 року - в даному випадку, а фактично вік людини міг бути й більше - й 20 років, й 30 й всі 60 - звісіно це не показник для точності ,а радше для орієнтування між людьми з однаковими іменами та прізвищами, та рядом інших випадків.. Це просто додатковий відносний хронологічний параметр. У випадку наприклад згадуваних деколи жінок в метриках як "сваха з Тартакова така то" - тут я віднімав в два рази більше років від першої згадки, бо сваха щоб стати свахою, мала спершу народити власну дитину, виростити її до придатно мінімального віку й мати можливість стати свахою. Правда є можливість шо це могла бути родичка одного з батьків молодят. Але оскільки це все одно відносний параметр, принципового значення воно не матиме, а довести ту чи іншу ймовірність без додаткових даних буде неможливо все одно..
Кириличні метрики дають ще куди більший простір для дослідження - українізми священника траплялися дуже часто, можна провести статистичне опрацювання застосування тих чи інших імен, величини сімей, частоти народжуваності, вже не кажучи за вкрай своєрідний спосіб творення прізвищ, в якому є розрізнення за статевою ознакою, за віковою й деякими іншими особливостями..
Окреме слово мушу написати стосовно метрик з Варшавської бібліотеки (1730-1761) - 15 років тому про їх існування розказав мому колишньому однокурснику й товаришу його співробітник по роботі, - відомий історик Ігор Скочиляс.. Й вже потім, за окремим проханням, одна знайома товариша, в Польщі зробила для мене ксерокопії цих метрик... Китайська зараза забрала життя дуже видатного історика, який власне колись багато писав про історію започаткування та ведення метричних книг в церквах України... Вічна пам'ять цій Людині й велике запізніле дякую, а ще більше - глибокий сум з приводу такої втрати для історичної науки...
https://drive.google.com/file/d/1z75Q_f ... sp=sharing
оформлений у форматі програми Древо жизни (версія 4.6, компонування 26.02 (розширена редакція), мова меню вибрана українська), розширення файлу .at4.
деякі скріншоти "дерев" за окремими особами:
Робота по внесенню даних проходила наступним чином: спершу послідовно по рокам хронологічному порядку вносились дані хрестин, шлюбів, поховань. При внесенні прописувалися хресні батьки (їх можна побачити при заході в дані подій окремо взятої особи), аналогічно вносились дані про осіб свідків при шлюбах.
При внесенні даних хрестин, дітям я прописував варіант прізвища та імена на момент їх хрестин, тобто якшо їх батько за першою згадкою в програмі має прізвище скажімо Галенга, а дітина при хрестинах має згадку тої ж самої особи батька за версією прізвища Галенжук, то дитину я прописував саме як Галенжук. Це хоч й створює можливо певні незручності в загальному списку осіб, зате дає можливість наочно бачити процес формування прізвищ, їх "коливання" у формах в роках, помічати інших осіб за схожими прізвищами які раніше могли здаватися абсолютно з інших родин.. Імена я також залишав за тим же принципом першої згадки в метриках. Тому не варта дивуватися шо Марія ,Марина, Марушка ,Мандзя - могли приховувати ту ж саму особу. Особисто новим для мене було взнати шо Раина це скорочений варіант Катерина - доказ знайшов пізніше коли парох одну відому (без сумніву) особу назвав у цих двох версіях імені.. Хоча звісно міг обійтися й звичною версією "Каська".. Подібно з Ядвігою та Ягною, Єфимією та Химкою..
Відповіді на деякі загадки отирмалися коли вже всі дані були розкладені та впорядковані - наприклад Тимко музичишин зять був однозначно ідентифікований як Тимофій Галенжук ,який був одружений на Анні Музиці.
Звісно чимало загадок залишилося ,ба навіть протирічь ,щодо яких я залишив коментарі ремарки напроти тої чи іншої особи чи події в її житті. Певну проблему становили ймовірні потворні шлюби - рідко коли щастило шо в метриках був запис про смерть тої чи іншої жінки, отож часто доводилося зважувати ймовірність можливості повторного шлюбу в того чи іншого вдівця. Доводилося звертати увагу на наявність тоїх чи іншої особи серед хресних - це помагало прийняти те чи інше рішення. Були випадки без достатньої аргументації. Спірні варіанти мають ремарки в табличних даних. Тобто я не претендую на вичерпність мого рішення ідентифікувати на 100% того чи іншого чоловіка в повторному шлюбі з новою дружиною. Любий зможе перевірити по дітям ,хресним, датам, тезкам ці данні й навіть потім розділити певних осіб - у даній програмі це не особливо складно.
Деякі уточнення дадуть дані з "австрійських" метрик, правда тільки стосовно тих осіб які дожили до того періоду ,або священник (а то вже був інакший..) потрудився взнати додаткові дані про ту чи іншу особу. По ходу повторної роботи були виявлені помилки та зроблені внесені певні корективи у файли індексації метричних (кириличних) записів ,які я публікував раніше.
У наступному я долучу до згаданого й опублікованого вище файлу метрик "Древа" - дані з астрійських метрик період 1785-1810 років. Там я буду вносити дані в оригінальній транскрипції також - а це значить в латинській абетці, продовжуючи нарощувати родоводи осіб з "кириличних" метрик ,які будуть надалі щораз сильніше переплітатись між собою по кровним зв'язкам.. До речі певним особам я вже написав дані по віку згадно даних які зачерпнуті були з австрійських метрик - але це буквально одиниці, своїх родичів-пращурів - Матвія та Петра Трохимчуків я взагалі залишив без ймовірних дат народження ,хоча вони вже відомі завдяки пізнішим метрикам (й ранішій роботі з ними..). А власне щодо дат в згаданому файлі. Оскільки метрики кириличні вказували дату хрещення, тому в програмі дати народження хоч й збігаються з хресними датами ,але мають доповнення "ймовірно". Я так зробив щоб дані поля не пустували й певною мірою були прокоментовані, точні дати будуть або без ремарок, або з іншими уточненнями - на кшталт "приблизно", між таким й таким й тд. В даному файлі я використав також варіант "До ххх такого то року" народився - мотивація не тільки шоб поле не пустувало, ці часові рамки дозволили ідентифікацію та розрізнення багатьох осіб. Принцип формування такого індекса простий: скажім є особа без метричного запису про хрещення ,отож рік народження невідомий ,але оскільки та чи інша сособа згадувалася в метриках в звязку з якоюсь подією (похресник, хресний, хресна, свідок, наречена й тд) - вона має привязку тим самим до якоїсь дати, певні особи часто ставали хресними ,інші тільки раз ,а про деяких взагалі є тільки або дата смерті ,або в якості свідка при шлюбі.. Отож з життєвих подій людини вибиралася найранніша перша згадка про неї - наприклад Юхим Війтович - він згадується хресним в лютому 1744 року - ранішої згадки з ним немає. Беремо згадку про мінімальний вік для хресного 15 років (дівчата в православних здається могли й в 13 років..) - віднімаємо оці 15 років від першої згадки й отримуємо дату народження не пізніше 1729 року - в даному випадку, а фактично вік людини міг бути й більше - й 20 років, й 30 й всі 60 - звісіно це не показник для точності ,а радше для орієнтування між людьми з однаковими іменами та прізвищами, та рядом інших випадків.. Це просто додатковий відносний хронологічний параметр. У випадку наприклад згадуваних деколи жінок в метриках як "сваха з Тартакова така то" - тут я віднімав в два рази більше років від першої згадки, бо сваха щоб стати свахою, мала спершу народити власну дитину, виростити її до придатно мінімального віку й мати можливість стати свахою. Правда є можливість шо це могла бути родичка одного з батьків молодят. Але оскільки це все одно відносний параметр, принципового значення воно не матиме, а довести ту чи іншу ймовірність без додаткових даних буде неможливо все одно..
Кириличні метрики дають ще куди більший простір для дослідження - українізми священника траплялися дуже часто, можна провести статистичне опрацювання застосування тих чи інших імен, величини сімей, частоти народжуваності, вже не кажучи за вкрай своєрідний спосіб творення прізвищ, в якому є розрізнення за статевою ознакою, за віковою й деякими іншими особливостями..
Окреме слово мушу написати стосовно метрик з Варшавської бібліотеки (1730-1761) - 15 років тому про їх існування розказав мому колишньому однокурснику й товаришу його співробітник по роботі, - відомий історик Ігор Скочиляс.. Й вже потім, за окремим проханням, одна знайома товариша, в Польщі зробила для мене ксерокопії цих метрик... Китайська зараза забрала життя дуже видатного історика, який власне колись багато писав про історію започаткування та ведення метричних книг в церквах України... Вічна пам'ять цій Людині й велике запізніле дякую, а ще більше - глибокий сум з приводу такої втрати для історичної науки...
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
викладаю загальний файл метрик - кириличних та австрійських зведених в програмі Древо.
https://drive.google.com/file/d/10vnpve ... sp=sharing - файл програми Дрєво з даними (остання редакція, станом на 7 березня 2022 року..).
https://drive.google.com/file/d/10iFy82 ... sp=sharing - текстовий файл справи №1274 (ЦДІАУ, Ф201)
Текстовий файл - це власне самі метрики в них теж уже дешо виправив, жовтим виділяв ті записи шо повністю чи частково вже вніс в програму. Синім - "проблемні" записи в яких тра було подумати ,проаналізуват.. Виявив деякі помилки священника який переписував австрійські метрики - про це я писав в ремарках в програмі. Дробові дати священника - в метриках це старий-новий стиль числа - програма Дерво дуже файна тим шо вона після подачі старої дати автоматично потім показує й нову - правда священник часто мав проблеми з арифметикою - тоді програма не робить автоматично як треба... Виявив певні помилкові припущення в кириличному файлі програми - виправив вже тут в загальному. Особи яких я не міг розрізнити однакові імена й прізвища (стосовно кириличних) - створював тимчасову нову в яку записував наступні метричні записи. З австрійськими метриками легше й цікавіше працювати - більше інформації ,але помилки й також можуть бути.. Додав (прямо в програмні дані) декілька метричних записів (шлюбів) з метирк Тартакова період 1785-1810 які стосувалися горбківчан..
Таким чином, за період 1730-1810 років в програмі Дрєво (файлі) внесено понад 2100 осіб... Зараз роблю паузу шоб пройтися по зробленому - є з десяток родин в яких священник дружин в шлюбних парах міняв дуже часто, створюючи плутанину.. Були помилки й стосовно чоловіків (імен прізвищ) - програма Дрєво як упорядкована база з можливостями різного сортування - вкрай допомогла справитися з певними "загадками"..
Цікавим та цінним є шо в австрійських метриках священник часто приводить прізвиська (alias) тих чи інших осіб, - рідко таке траплялося в "кириличних" метриках, зате в "австрійських" значно почастішало. Так наприклад:
Олександр Поспєх - "Чижик"
Михайло Ковальчук - "Розумни"
Тимофій (Тома) Олейник - "Шай"
Петро Олейник - "Моторни"
Лука Салига "Чорнопас"
Онуфрій Петрович Порох (зі Свитазева) - "Кроль"
Стефан Коханчук - "Бандура"
Андрій Цвешчук (поход. з Росії) - "Вольма".
Це все звісно було б принаймі цікаво, але деякі прізвиська викликають питання, бо такі ж ... прізвища часто згадувались в селі. - Особливо це стосується Бандури, Чорнопаса та Чижика.. Власне оглядаючись тепер на весь опрацьований період (1730-1810) процес формування чи створення прізвищ був доволі різноманітним. Насамперед звісно особливий підхід до відмінків в "першого" священника Філіповича - про це я вже писав раніше. Потім звісно наступники іліповича - Уласевич чи його замінники тимчасові певним чином могли раз по раз повертатись до "випробуванихз" способів - могли написати зменшувальну форму наприклад Поспєшко в сенсі син Поспєха старшого ,чи якась Кизунянка стосовно доньки незаміжної Кизуна чи якоїсь Тарасихи яка звісно була жінкою якогось Тараса й мала зовсім інше дівоче прізвище, яке вже ніхто ніколи не взнає тому шо наприклад немає запису про її весілля чи взагалі немає старіших записів або просто брак за певний період. В астрійських метриках процес стабілізції прізвищ почався але все ще тривав запевне до 30х років 19 століття. З часом Поспєшки звісно зникнуть залишивши первісну форму Поспєх ,а деякі втратять "чук" закінчення (Трохимчук, Трохим та подібні). Цікава справа з Лавричуками які схоже трансформувалися в Вавринчуків - втім наступний період метрик можливо більше розповість.. Про клички вже згадував - то може бути нюанс про який варта памятати при пошуку спорідненості.. Деякі прізвища створилися з імен людей які до того мали вже усталені прізвища - я не буду поки що приводити приклід бо мушу запастися аргументами ,бодай опосередкованими, але підозри й навіть вказівки на такі версії є.
Про помилки священник я згадував вище. Часто це пояснювалося субєктивними чинниками - новий священинк, слабе знання пастви, невелике бажання за кожним разом листати старі книги (якшо збереглися) щоб уточнити чи звірити ту чи іншу особу при метричних записах.. Окрім того судячи з певної систематики дат я би сказав шо за 18 століття навіть австрійські метрики не подавали дня народження (фактичного) а радше священник вперто пхав під єдину дату дату хрестин - те ж саме з похованнями.. Так шо Скочиляс в одній з своїх праць цілком слушно помітив шо нові норми по веденню книг переважно священниками в 18 столітті ігнорувалися.. Тим не менше вказування дівочого прізвища дружин та номери будинків неабияк стали помічними при поточному аналізі метричних даних. Особливо коли користуватися програмою Дрєво з її можливостями. Більшість домів в Горбкові (як це буде видно з пізніших записів) зберігали родинні "локалізації", тобто певні номери були притаманні певним родинам. Це все може ставати в пригоді коли є сумніви чи виникають протиріччя із за помилок священників (нагадую - метрики Горбкова з ЦДІАУ - це тільки копії з оригіналів..).
PS - продовжив роботу з вписуванням даних.. в 1811 році натрапив на шлюбний запис Симеона Луцюка та Анни Коханчук. Особливим було те в шо в ньому стосовно молодого записали так: Semion Łuciuk v Kizun. Тобто Луцюк вель Кизун.. Це нарешті трохи проясняє чому стосовно одної дружини (Агафії - дружини Олесандра Поспєха) з прізвищем Луцюк коли та виходила заміж ,потім при народженні дітей священник вперто писав Кизун..
Це ше один нюанс прізвищ в селі - очевидно повязаний з тим шо коли помирав хтось з подружжя а вже були діти, то повторний шлюб наприклад жінки з іншим чоловіком міг таким чином позначитись на прізвищах "попередніх" дітей.. В Горбкові випадки одружень вдівців з вдовами - не були рідкими ,а тим більше шо в когось з них уже був "багаж" в вигляді дітей... яким був потрібен батько..
А ось приклад "вель" коли воно має стосунок чисто до прізвиська:
З літа 1812 року священник Мих. Жуковський в Горбкові нарешті починає вказувати дати народин й хрещення.. Очевидно "вплинула" візитація Андрія Прокоповича зі Сокаля..
Оновлено: 30 січня 2021 року: - файл Дрєва (програми), по мешканцям всього села Горбків, заповнено даними з усіх метричних справ за період 1730-1835 роки - тут новий лінк не даю - просто оновив файл в ссилці вище. В подальшому робота продовжиться над внесенням метричних данних за період останньої доступної (в цифровому виді) справи по с. Горбків - період 1836-1853рр.
Декілька слів по період 1811-1835рр. В середині 20х років 19ст. змінився парохз в селі - помер Жуковський ,декілька років замість нього був Магурський, з осені 1828 року - Михайло Левицький (й далі аж за 1853 рік як мінімум..). Під кінець свого життя отець Жуковський багато наробив помилок (або навпаки виправлень - які втім не відрізнити від помилок, бо немає поки що з чим порівняти для перевірки), найбільше порядку в метирки постарався привнести отець Левицький ,втім й щодо його перших починань є чимало зауважень ,які втім важко критикувати сьогодні бо ми не на його місці й в ті часи.. Деякі суперечливі дані після своїх попередників отець Левицький продовжив подавати в метричних записах - найпростіші приклади - це часті зміни імен та прізвищ в дружин в деяких родинах (а також їх батька чи місця народження). Я дотримувася правила першої вірогідної згадки - тобто якшо людина народилася й є метричний запис щодо цього - я залишаю його імя та прізвище без змін (винятки - подоповнював кличками чи версіями прізвищи деякі фамілії), аналогічно якшо є запис про шлюб зі всіма даними - я відштовхуюсь від них. Тому чимало прикростей додають часті виправлення фактично метричної інформації (вже зафіксованої в раніших метриках) при наступних народженнях дітей чи їх смертях.. В подальшому як завершу вписування всіх даних до 1853 року ,пройдуся по коремим родинам Горбкова ,пошукаю "хвости" з інших сіл ,спробую поєднати інформацію з кириличних метричних записів з пізнішими - чимало даних тих стародавніх метрик на жаль до сих пір немає можливості приєднати до тих чи інших осіб - причини я вже озвучував раніше.
Особливо важко було виписувати дані з метрик померлих за 1831 рік - коли в селі бушувала епідемія холери - дуже багато людей вмерло.. Левицький почав вс частіше подавати дані додаткового плану - наприклад імя матері чоловіка чи дружини.. В подальшому через пару років інформації стане ще більше й встановиться певний "стандарт" на це. Левицький майже відмовився від згадок прізвиськ та паралельних прізвищ ,але збергі деякі з прізвиськ в вигляді окремих фамілій - наприклад Чорнопасів ,хоча це одна родина зі Салигами. Подібно й з Пахольчуками (Веретами). Після завершення періоду до 1853 року можна буде нарешті сказати більше з цього приводу. Труднощі додає звичка священника вказувати прізвище матері дитини ,за умови коли ця матір стала вдовою - при цьому імя чоловіка не згадується (я про метрики смерті наприклад маю на увазі), але тут помічною стає програма Дрєво, в якій можна сортувати дані по прізвищам, по датам ,по іменами по будинкам тощо. Це дозволяє виявити звязки необхідні для встанвленя тої чи іншої особи. Звісно це не у всіх випадках спрацьовує..
Поки що - станом на "1835" рік - за період 1730-1835рр. до файлу програми Дрєво (всі мешканці с. Горбків) внесено понад 3100 осіб...
Ще додам, що в копіях метрик с. Горбків які в ЦДІАУ колись сфотографували мормони, а саме в метриках померлих, якось підозріло коротко тільки 11 записів..) поданий 1834 рік - із-за цього в моїй родинній лінії (наприклад) втратився запис про смерть однієї з дружин Трохимів (Марії Йосипівни Безносюк (1800-1834) - її факт смерті відображено опосередковано тільки в метриці шлюбу її чоловіка-вдівця в 1836 році, простою галочкою в графі viduus. Є правда вірогідність шо вона могла померти в іншому населеному пункті де її й поховали. Але в рідному для неї Свитазеві та сусідньому Тартакові я такого запису не виявив...
...apropos ... - в періоді 1836-1853 явно бракує метричних шлюбних записів за 1837 та 1844 роки... - Є пояснення шо можливо шлюбів не було за ці роки ,але про це мало б бути священником на окремому "чистому" формулярі записано й завізовано підписом та печаткою.
Мені також не подобаються наприклад дані за 1839 рік - там фактично один запис 10 лютого 1839 який потім змінюється 1840 роком 16 лютого.. - підозріло .. знову нагадує чехарду з вклинюваннями суперечливих років в попередних кількох роках.. Правда в заголовку формулярного аркуша священник вказав шо основні дані за 1840 рік шлюбів ,з одинарним записом шлюбу за 1839.. Але..Шось не ясне творилося з метриками в 1832-1839рр судячи по їх копіях шо зберегелися в ЦДІАУ. Є імовірні дані шо оригінальні книги також збереглися... Тільки по них можна було б зробити більш однозначні висновки..
https://drive.google.com/file/d/10vnpve ... sp=sharing - файл програми Дрєво з даними (остання редакція, станом на 7 березня 2022 року..).
https://drive.google.com/file/d/10iFy82 ... sp=sharing - текстовий файл справи №1274 (ЦДІАУ, Ф201)
Текстовий файл - це власне самі метрики в них теж уже дешо виправив, жовтим виділяв ті записи шо повністю чи частково вже вніс в програму. Синім - "проблемні" записи в яких тра було подумати ,проаналізуват.. Виявив деякі помилки священника який переписував австрійські метрики - про це я писав в ремарках в програмі. Дробові дати священника - в метриках це старий-новий стиль числа - програма Дерво дуже файна тим шо вона після подачі старої дати автоматично потім показує й нову - правда священник часто мав проблеми з арифметикою - тоді програма не робить автоматично як треба... Виявив певні помилкові припущення в кириличному файлі програми - виправив вже тут в загальному. Особи яких я не міг розрізнити однакові імена й прізвища (стосовно кириличних) - створював тимчасову нову в яку записував наступні метричні записи. З австрійськими метриками легше й цікавіше працювати - більше інформації ,але помилки й також можуть бути.. Додав (прямо в програмні дані) декілька метричних записів (шлюбів) з метирк Тартакова період 1785-1810 які стосувалися горбківчан..
Таким чином, за період 1730-1810 років в програмі Дрєво (файлі) внесено понад 2100 осіб... Зараз роблю паузу шоб пройтися по зробленому - є з десяток родин в яких священник дружин в шлюбних парах міняв дуже часто, створюючи плутанину.. Були помилки й стосовно чоловіків (імен прізвищ) - програма Дрєво як упорядкована база з можливостями різного сортування - вкрай допомогла справитися з певними "загадками"..
Цікавим та цінним є шо в австрійських метриках священник часто приводить прізвиська (alias) тих чи інших осіб, - рідко таке траплялося в "кириличних" метриках, зате в "австрійських" значно почастішало. Так наприклад:
Олександр Поспєх - "Чижик"
Михайло Ковальчук - "Розумни"
Тимофій (Тома) Олейник - "Шай"
Петро Олейник - "Моторни"
Лука Салига "Чорнопас"
Онуфрій Петрович Порох (зі Свитазева) - "Кроль"
Стефан Коханчук - "Бандура"
Андрій Цвешчук (поход. з Росії) - "Вольма".
Це все звісно було б принаймі цікаво, але деякі прізвиська викликають питання, бо такі ж ... прізвища часто згадувались в селі. - Особливо це стосується Бандури, Чорнопаса та Чижика.. Власне оглядаючись тепер на весь опрацьований період (1730-1810) процес формування чи створення прізвищ був доволі різноманітним. Насамперед звісно особливий підхід до відмінків в "першого" священника Філіповича - про це я вже писав раніше. Потім звісно наступники іліповича - Уласевич чи його замінники тимчасові певним чином могли раз по раз повертатись до "випробуванихз" способів - могли написати зменшувальну форму наприклад Поспєшко в сенсі син Поспєха старшого ,чи якась Кизунянка стосовно доньки незаміжної Кизуна чи якоїсь Тарасихи яка звісно була жінкою якогось Тараса й мала зовсім інше дівоче прізвище, яке вже ніхто ніколи не взнає тому шо наприклад немає запису про її весілля чи взагалі немає старіших записів або просто брак за певний період. В астрійських метриках процес стабілізції прізвищ почався але все ще тривав запевне до 30х років 19 століття. З часом Поспєшки звісно зникнуть залишивши первісну форму Поспєх ,а деякі втратять "чук" закінчення (Трохимчук, Трохим та подібні). Цікава справа з Лавричуками які схоже трансформувалися в Вавринчуків - втім наступний період метрик можливо більше розповість.. Про клички вже згадував - то може бути нюанс про який варта памятати при пошуку спорідненості.. Деякі прізвища створилися з імен людей які до того мали вже усталені прізвища - я не буду поки що приводити приклід бо мушу запастися аргументами ,бодай опосередкованими, але підозри й навіть вказівки на такі версії є.
Про помилки священник я згадував вище. Часто це пояснювалося субєктивними чинниками - новий священинк, слабе знання пастви, невелике бажання за кожним разом листати старі книги (якшо збереглися) щоб уточнити чи звірити ту чи іншу особу при метричних записах.. Окрім того судячи з певної систематики дат я би сказав шо за 18 століття навіть австрійські метрики не подавали дня народження (фактичного) а радше священник вперто пхав під єдину дату дату хрестин - те ж саме з похованнями.. Так шо Скочиляс в одній з своїх праць цілком слушно помітив шо нові норми по веденню книг переважно священниками в 18 столітті ігнорувалися.. Тим не менше вказування дівочого прізвища дружин та номери будинків неабияк стали помічними при поточному аналізі метричних даних. Особливо коли користуватися програмою Дрєво з її можливостями. Більшість домів в Горбкові (як це буде видно з пізніших записів) зберігали родинні "локалізації", тобто певні номери були притаманні певним родинам. Це все може ставати в пригоді коли є сумніви чи виникають протиріччя із за помилок священників (нагадую - метрики Горбкова з ЦДІАУ - це тільки копії з оригіналів..).
PS - продовжив роботу з вписуванням даних.. в 1811 році натрапив на шлюбний запис Симеона Луцюка та Анни Коханчук. Особливим було те в шо в ньому стосовно молодого записали так: Semion Łuciuk v Kizun. Тобто Луцюк вель Кизун.. Це нарешті трохи проясняє чому стосовно одної дружини (Агафії - дружини Олесандра Поспєха) з прізвищем Луцюк коли та виходила заміж ,потім при народженні дітей священник вперто писав Кизун..
Це ше один нюанс прізвищ в селі - очевидно повязаний з тим шо коли помирав хтось з подружжя а вже були діти, то повторний шлюб наприклад жінки з іншим чоловіком міг таким чином позначитись на прізвищах "попередніх" дітей.. В Горбкові випадки одружень вдівців з вдовами - не були рідкими ,а тим більше шо в когось з них уже був "багаж" в вигляді дітей... яким був потрібен батько..
А ось приклад "вель" коли воно має стосунок чисто до прізвиська:
З літа 1812 року священник Мих. Жуковський в Горбкові нарешті починає вказувати дати народин й хрещення.. Очевидно "вплинула" візитація Андрія Прокоповича зі Сокаля..
Оновлено: 30 січня 2021 року: - файл Дрєва (програми), по мешканцям всього села Горбків, заповнено даними з усіх метричних справ за період 1730-1835 роки - тут новий лінк не даю - просто оновив файл в ссилці вище. В подальшому робота продовжиться над внесенням метричних данних за період останньої доступної (в цифровому виді) справи по с. Горбків - період 1836-1853рр.
Декілька слів по період 1811-1835рр. В середині 20х років 19ст. змінився парохз в селі - помер Жуковський ,декілька років замість нього був Магурський, з осені 1828 року - Михайло Левицький (й далі аж за 1853 рік як мінімум..). Під кінець свого життя отець Жуковський багато наробив помилок (або навпаки виправлень - які втім не відрізнити від помилок, бо немає поки що з чим порівняти для перевірки), найбільше порядку в метирки постарався привнести отець Левицький ,втім й щодо його перших починань є чимало зауважень ,які втім важко критикувати сьогодні бо ми не на його місці й в ті часи.. Деякі суперечливі дані після своїх попередників отець Левицький продовжив подавати в метричних записах - найпростіші приклади - це часті зміни імен та прізвищ в дружин в деяких родинах (а також їх батька чи місця народження). Я дотримувася правила першої вірогідної згадки - тобто якшо людина народилася й є метричний запис щодо цього - я залишаю його імя та прізвище без змін (винятки - подоповнював кличками чи версіями прізвищи деякі фамілії), аналогічно якшо є запис про шлюб зі всіма даними - я відштовхуюсь від них. Тому чимало прикростей додають часті виправлення фактично метричної інформації (вже зафіксованої в раніших метриках) при наступних народженнях дітей чи їх смертях.. В подальшому як завершу вписування всіх даних до 1853 року ,пройдуся по коремим родинам Горбкова ,пошукаю "хвости" з інших сіл ,спробую поєднати інформацію з кириличних метричних записів з пізнішими - чимало даних тих стародавніх метрик на жаль до сих пір немає можливості приєднати до тих чи інших осіб - причини я вже озвучував раніше.
Особливо важко було виписувати дані з метрик померлих за 1831 рік - коли в селі бушувала епідемія холери - дуже багато людей вмерло.. Левицький почав вс частіше подавати дані додаткового плану - наприклад імя матері чоловіка чи дружини.. В подальшому через пару років інформації стане ще більше й встановиться певний "стандарт" на це. Левицький майже відмовився від згадок прізвиськ та паралельних прізвищ ,але збергі деякі з прізвиськ в вигляді окремих фамілій - наприклад Чорнопасів ,хоча це одна родина зі Салигами. Подібно й з Пахольчуками (Веретами). Після завершення періоду до 1853 року можна буде нарешті сказати більше з цього приводу. Труднощі додає звичка священника вказувати прізвище матері дитини ,за умови коли ця матір стала вдовою - при цьому імя чоловіка не згадується (я про метрики смерті наприклад маю на увазі), але тут помічною стає програма Дрєво, в якій можна сортувати дані по прізвищам, по датам ,по іменами по будинкам тощо. Це дозволяє виявити звязки необхідні для встанвленя тої чи іншої особи. Звісно це не у всіх випадках спрацьовує..
Поки що - станом на "1835" рік - за період 1730-1835рр. до файлу програми Дрєво (всі мешканці с. Горбків) внесено понад 3100 осіб...
Ще додам, що в копіях метрик с. Горбків які в ЦДІАУ колись сфотографували мормони, а саме в метриках померлих, якось підозріло коротко тільки 11 записів..) поданий 1834 рік - із-за цього в моїй родинній лінії (наприклад) втратився запис про смерть однієї з дружин Трохимів (Марії Йосипівни Безносюк (1800-1834) - її факт смерті відображено опосередковано тільки в метриці шлюбу її чоловіка-вдівця в 1836 році, простою галочкою в графі viduus. Є правда вірогідність шо вона могла померти в іншому населеному пункті де її й поховали. Але в рідному для неї Свитазеві та сусідньому Тартакові я такого запису не виявив...
...apropos ... - в періоді 1836-1853 явно бракує метричних шлюбних записів за 1837 та 1844 роки... - Є пояснення шо можливо шлюбів не було за ці роки ,але про це мало б бути священником на окремому "чистому" формулярі записано й завізовано підписом та печаткою.
Мені також не подобаються наприклад дані за 1839 рік - там фактично один запис 10 лютого 1839 який потім змінюється 1840 роком 16 лютого.. - підозріло .. знову нагадує чехарду з вклинюваннями суперечливих років в попередних кількох роках.. Правда в заголовку формулярного аркуша священник вказав шо основні дані за 1840 рік шлюбів ,з одинарним записом шлюбу за 1839.. Але..Шось не ясне творилося з метриками в 1832-1839рр судячи по їх копіях шо зберегелися в ЦДІАУ. Є імовірні дані шо оригінальні книги також збереглися... Тільки по них можна було б зробити більш однозначні висновки..
Востаннє редагувалось 07 березня 2022, 22:51 користувачем drapieznik, всього редагувалось 3 разів.
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
завершив внесення осіб (окрім колонок Хресних батьків та свідків) народжених, одружених та померлих за період 1836-1853 років - до файлу програми Дрєво - лінк той же - див. попереднє повідомлення, сам файл просто оновлено. Наступна фаза роботи - це уточнення (по можливості й за наявними метриками) метричних данних осіб згаданих як народжених в інших нас. пунктах. Заодно ймовірно вспливуть метричні записи про одруження горбківчан які не були відображені в "рідних" метриках - одруження й можливо метрики смерті, а то й народин.. Практично доцільно вже просто по окремим родинам вести "перевірку" цих хвостів з інших населених пунктів ,й заодно перевіряти дані священника які той часто змінював - в том числі власні попередні; загальна кількість осіб внесених до файла програми за період 1730-1853рр. склала 3839 чоловік, з яких можливо невелика частина може виявитися "дубльорами" одної й тої ж особи.
Загалом можна так сказати - це похвально шо, наприклад, священник Левицький (ймовірно згідно нових приписів) став подавати більше данних про батьків новонароджених чи одружених. Але, на практиці, це часто виявляється ускладненням проблеми (або її "появою") з попередніми даними ,бо невідом чи фактично священник провів документальну звірку даних й скоригував їх, чи змінював їх згідно слів. Сумніви щодо його точності є й є вагомі аргументи щодо однозначних його помилок - тож не завжди можна довіряти данним наприклад про вік молодої чи молодго на момент шлюбу чи аналогічно віку на момент смерті - особливо це стосується старих людей, вік яких сягав у 18 століття - деякі метричні дані збіглися, деякі суттєво розходилися (від кількох до навіть 10 років..). Помилки деколи й тут помітно бо записи попередників пізнішого священника демонстрували логічну й хронологічну стійкість та осмисленність, в той час як священник середина 19 століття деколи вносив ну абсолютно безглузді поправки до вже давно доказаних фактів метрик. Гірше з випадками по яких й тоді (18 ст) було мало даних - наприклад по прогалині в 1777-1784 років коли метрики відсутні будь які.. Окрему складність дадавали часті зміни прізвищ в метричних записах ,які священник міняв по причині наприклад смерті батька - якшо наприклад його син чи донька помирали ,в метриці смерті вказувалася тільки матір та її шлюбне прізвище (плюс номер будинку) - стосовно недавніх (19 ст) метрик це не викликало проблем, але зі старішими створювало труднощі та незручності. Окрім того до певного віку батьків вказували ,але з настанням "повноліття" наприклад померлому 25 річному молодому чоловікові неодруженому чи одруженому - по батькові не вказувалося - це могло створити ряд проблем якшо таких осіб з тої ж родини було двоє а той троє з однаковим іменем. У зв'язку з високою смертністю в селі часто повторно ( а той більше..) одружувалися - це ясно з точки зору годувальника чи необхідності матері малим дітям ,але у метриках могло створити плутанину в яку попадався й сам священник з часом.. Окрема історія з прізвищами-прізвиськами - в деяких осіб виявилося аж 4 таких..
Загалом можна так сказати - це похвально шо, наприклад, священник Левицький (ймовірно згідно нових приписів) став подавати більше данних про батьків новонароджених чи одружених. Але, на практиці, це часто виявляється ускладненням проблеми (або її "появою") з попередніми даними ,бо невідом чи фактично священник провів документальну звірку даних й скоригував їх, чи змінював їх згідно слів. Сумніви щодо його точності є й є вагомі аргументи щодо однозначних його помилок - тож не завжди можна довіряти данним наприклад про вік молодої чи молодго на момент шлюбу чи аналогічно віку на момент смерті - особливо це стосується старих людей, вік яких сягав у 18 століття - деякі метричні дані збіглися, деякі суттєво розходилися (від кількох до навіть 10 років..). Помилки деколи й тут помітно бо записи попередників пізнішого священника демонстрували логічну й хронологічну стійкість та осмисленність, в той час як священник середина 19 століття деколи вносив ну абсолютно безглузді поправки до вже давно доказаних фактів метрик. Гірше з випадками по яких й тоді (18 ст) було мало даних - наприклад по прогалині в 1777-1784 років коли метрики відсутні будь які.. Окрему складність дадавали часті зміни прізвищ в метричних записах ,які священник міняв по причині наприклад смерті батька - якшо наприклад його син чи донька помирали ,в метриці смерті вказувалася тільки матір та її шлюбне прізвище (плюс номер будинку) - стосовно недавніх (19 ст) метрик це не викликало проблем, але зі старішими створювало труднощі та незручності. Окрім того до певного віку батьків вказували ,але з настанням "повноліття" наприклад померлому 25 річному молодому чоловікові неодруженому чи одруженому - по батькові не вказувалося - це могло створити ряд проблем якшо таких осіб з тої ж родини було двоє а той троє з однаковим іменем. У зв'язку з високою смертністю в селі часто повторно ( а той більше..) одружувалися - це ясно з точки зору годувальника чи необхідності матері малим дітям ,але у метриках могло створити плутанину в яку попадався й сам священник з часом.. Окрема історія з прізвищами-прізвиськами - в деяких осіб виявилося аж 4 таких..
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
доповнив файл "дрєва" села Горбків метричними записами римо-католицької парафії того ж села (лінк той же залишився), матеріалами які доступні з сайтів мормонів та польского AGAD. Римо-католицькі метрики на відміну від греко-католицьких (підкреслюю -доступних в неті - в архіві ЦДІАУ матеріали метрик доповнили..) охоплюють ширший період (1714-поч 20ст.) але часто фрагментарно збереглися - переважно з 20 років 19 століття, хоча ранній період (перша половина 18ст.) з метричними вписами з католиків Горбкова також зберігся. Чимало осіб вдалося аргументовано приєднати до відомих раніше родин ,незважаючи на прогалину в уніатських метриках з 1853 року починаючи.. В кінці 19 століття - на основі метричних записів видно зростання напливу польських та німецьких переселенців. Запевне найбільш часто згадуваний населений пункт звідки прибували новорпибулі - Wola Raniżowska. Переважно почерк записів читабельний, за винятком короткого періоду самого кінця 19 століття ,коли метричні записи провадив ярий любитель готики ,який характерно вимальовував певні букви, причиняючи значні труднощі в їх прочитанні - наприклад "ł" та" t" в нього майже не розрізнялися, буква "о" більше була схожа на "u" й тд й тп.. Одна діло, коли є справа з якимись відомими прізвищами з польського чи українського ареалу, й зовсім інакша з рідкісними польськими, а особливо німецькими - не завжди можна здогадатися про правильну версію..
На даний момент, файл генеалогії села Горбків містить 5351 особу - період 1730-1900 роки.
На даний момент, файл генеалогії села Горбків містить 5351 особу - період 1730-1900 роки.
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
Найстаріший метричний запис, який стосується мешканців села Горбків походить з метричних книг римо-католицької парафії в Тартакові (Горбків філіально відносився) й датований 3 травня 1714 року, коли було охрещено Маріанну, доньку Альберта Кохановіча та його дружини Анни. Хресними були Блажей (Влас) Ж(З)ебровскі та Барбара Колтунянка (незаміжна донька Колтуна, фактично потім прізвище стало Ковтун..):
http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301 ... 2_0008.jpg
http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301 ... 2_0008.jpg
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
На першій сторінці поточної теми, я наводив перелік мешканців села Горбків, складений на основі моїх нотаток, коли я працював з матеріалами справи №235 (опис 19) фонду №19 ЦДІАУ м. Львова, більш відомий як Йосифінська метрика. Ці дані я записав ще в кінці 90х років минулого століття, й в них декілька номерних позицій порожні, бо я тоді не зміг зрозуміло прочитати імена та прізвища осіб. Втім, після тривалої роботи з церковними метричними матеріалами села Горбків, є можливість доповнити цю інформацію на основі даних з церковних метричних матеріалів австрійського періоду, порівнявши їх.
На даний момент, я завершив внесення усіх згаданих осіб в церковних греко-католицьких метриках «кириличного» взірця (до 1785 року), австрійського "табличного" зразка, записів римо-католицької парафії за весь доступний період, - у файл генеалогічної програми Дрєво (лінк див. вище по сторінці).
Окрім того, польський автор Konrad Rzemieniecki, з Вроцлава, в часописі Przeszłość Demograficzną Polski (№36 ,2014) опублікував перелік, списки римо-католиків за населеними пунктами Тартаківської римо-католицької парафії (Тартаків плюс 13 сіл), й там, на 33 сторінці, можна знайти дані по селу Горбків, за 1787 та 1789 роки. Втім, їх можна особисто проглянути в оригіналах, наприклад список 1789 року http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301 ... 0_0044.htm .
Австрійські табличні метричні справи, Йосифінська метрика та згадані римо-католицькі списки парафіян, мають спільне те, що вказують номер будинків (чи можливо кадастрових ділянок під них виділених) – це дає можливість розрізняти певних осіб, а деколи властиво їх ідентифікувати. Я вже згадував раніше, шо особливістю сіл того періоду було активне використання людьми прізвиськ, окрім звичних для нашого розуміння прізвищ. З останніми також не все стабільно, бо окрім видозмін написання цих прізвищ, вони могли змінюватися й більш радикально. Священники Горбкова – Філіпович ,Уласєвіч, Жуковський, Левицький мали справу з селянами, які по різному могли описати свої родинні пов’язання, пращурів, родичів – хтось знав більше, хтось менше, а плутати могли усі, в тій чи іншій степені, навмисно чи ненавмисно. Метрики та інший вид документації мали б допомогти навести порядок в цьому хаосі, але тільки завдяки австрійській бюрократії, й то згодом лише, стараннями вже новіших генерацій священників, новому підходу та вимогам до метричної справи, податковій системі, іншим стандартам імперії, військо та інше – дали можливість досягти явних успіхів – а це можна сказати радше вже 19 століття, й все ще не його початок.
Філіпович й Уласєвич вписували в метриках прізвища та прізвиська, але робили це майже без помилок, бо вони тривалий час мешкали з тими людьми – особливо Філіпович (Жуковський та Левицький – вони вже більше мали «на голові» більше парафіян в якості Тартакова й ще можливо кількох сіл..) й для них, як і для самих людей, наприклад було цілком звичайно та «зрозуміло» писати (для прикладу) один раз Дмитро Коханчук, іншого разу - Дмитро Війт, а ще могли й цю ж особу згадати як Дмитро Бандура - син Василія Війта та Єфимії..
Індексація мною метричних матеріалів села Горбків в програмі Дрєво, створила повну базу доступних даних, які можна аналізувати, порівнювати, порівнювати, робити припущення та інше. Йосифінська метрика та навіть списки римо-католиків – доповнюють згадані дані, а деколи допомогли ідентифікувати чи розрізнити певних осіб з більшою долею вірогідності. Йосифінська метрика зі своїм списком «власників» в селі Горбків, 1788 року, - дає можливість якби відштовхнутися від цього переліку осіб, тому що для цього року є доступні генеалогічні метричні дані церковні – уніатів та католиків. Тому, я ще раз пройшовся по списку йосифінського переліку, шукаючи перші чи єдині згадки про цих осіб, вказуючи окремо: чи згадувалися вони в «кириличних» метриках – коли й як саме, а також в «латинських» метриках зразка 1785-1810, плюс римо-католицькі парафіяни. Заодно, я при можливості, додав генеалогічні схеми з цими особами, з програми Дрєво, за критерієм «кровні родичі» - й це оптимальніше, бо якшо вибирати критерій побудови схеми «усі родичі», то в більшості випадків програма вималює страхітливі схеми по 2-3 тисячі осіб в середньому, й це з 5 тисяч осіб внесених в програму взагалі (період 1730-1853; римо-католики до ХХ ст. але їх не дуже багато)! «Кровні родичі», дають схеми з 150-250 особами в середньому. Це, певною мірою, дає уявлення про степінь спорідненості людей в самому селі й навіть з іншими сусідніми селами, якшо розширити аналіз.
Слід також зазначити, шо парох села Горбків, Антон Уласєвіч, доклав значних зусиль по наповненню метричних записів різноманітними додатковими даними – принаймі аж до появи послідовного та впорядкованого за методикою Левицького, через півстоліття згодом.. Мова, зокрема, про ремарки священника щодо: ким були особи в хресних та свідках згаданих. Окрім звичних понять "селянин, трудівник", є вказування фаху - чим деякі з цих осіб займалися.. Але найціннішим можуть бути нечисленні згадки шо такий то хресний, хресна чи свідок, є братом чи сестрою одного з батьків дитини, ба навіть сусідом, тощо.. Ці подробиці деколи дають хоч бодай якусь зачіпку в роздумах щодо можливих родинних пов’язань між окремими особами, від яких простежуються доволі значні й розвинуті генеалогічні дерева…
Перелік осіб зі списку Йосифінської метрики, в поєднанні з метричними данними церковних метрик, - нижче в наступних двох повідомленнях.
На даний момент, я завершив внесення усіх згаданих осіб в церковних греко-католицьких метриках «кириличного» взірця (до 1785 року), австрійського "табличного" зразка, записів римо-католицької парафії за весь доступний період, - у файл генеалогічної програми Дрєво (лінк див. вище по сторінці).
Окрім того, польський автор Konrad Rzemieniecki, з Вроцлава, в часописі Przeszłość Demograficzną Polski (№36 ,2014) опублікував перелік, списки римо-католиків за населеними пунктами Тартаківської римо-католицької парафії (Тартаків плюс 13 сіл), й там, на 33 сторінці, можна знайти дані по селу Горбків, за 1787 та 1789 роки. Втім, їх можна особисто проглянути в оригіналах, наприклад список 1789 року http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301 ... 0_0044.htm .
Австрійські табличні метричні справи, Йосифінська метрика та згадані римо-католицькі списки парафіян, мають спільне те, що вказують номер будинків (чи можливо кадастрових ділянок під них виділених) – це дає можливість розрізняти певних осіб, а деколи властиво їх ідентифікувати. Я вже згадував раніше, шо особливістю сіл того періоду було активне використання людьми прізвиськ, окрім звичних для нашого розуміння прізвищ. З останніми також не все стабільно, бо окрім видозмін написання цих прізвищ, вони могли змінюватися й більш радикально. Священники Горбкова – Філіпович ,Уласєвіч, Жуковський, Левицький мали справу з селянами, які по різному могли описати свої родинні пов’язання, пращурів, родичів – хтось знав більше, хтось менше, а плутати могли усі, в тій чи іншій степені, навмисно чи ненавмисно. Метрики та інший вид документації мали б допомогти навести порядок в цьому хаосі, але тільки завдяки австрійській бюрократії, й то згодом лише, стараннями вже новіших генерацій священників, новому підходу та вимогам до метричної справи, податковій системі, іншим стандартам імперії, військо та інше – дали можливість досягти явних успіхів – а це можна сказати радше вже 19 століття, й все ще не його початок.
Філіпович й Уласєвич вписували в метриках прізвища та прізвиська, але робили це майже без помилок, бо вони тривалий час мешкали з тими людьми – особливо Філіпович (Жуковський та Левицький – вони вже більше мали «на голові» більше парафіян в якості Тартакова й ще можливо кількох сіл..) й для них, як і для самих людей, наприклад було цілком звичайно та «зрозуміло» писати (для прикладу) один раз Дмитро Коханчук, іншого разу - Дмитро Війт, а ще могли й цю ж особу згадати як Дмитро Бандура - син Василія Війта та Єфимії..
Індексація мною метричних матеріалів села Горбків в програмі Дрєво, створила повну базу доступних даних, які можна аналізувати, порівнювати, порівнювати, робити припущення та інше. Йосифінська метрика та навіть списки римо-католиків – доповнюють згадані дані, а деколи допомогли ідентифікувати чи розрізнити певних осіб з більшою долею вірогідності. Йосифінська метрика зі своїм списком «власників» в селі Горбків, 1788 року, - дає можливість якби відштовхнутися від цього переліку осіб, тому що для цього року є доступні генеалогічні метричні дані церковні – уніатів та католиків. Тому, я ще раз пройшовся по списку йосифінського переліку, шукаючи перші чи єдині згадки про цих осіб, вказуючи окремо: чи згадувалися вони в «кириличних» метриках – коли й як саме, а також в «латинських» метриках зразка 1785-1810, плюс римо-католицькі парафіяни. Заодно, я при можливості, додав генеалогічні схеми з цими особами, з програми Дрєво, за критерієм «кровні родичі» - й це оптимальніше, бо якшо вибирати критерій побудови схеми «усі родичі», то в більшості випадків програма вималює страхітливі схеми по 2-3 тисячі осіб в середньому, й це з 5 тисяч осіб внесених в програму взагалі (період 1730-1853; римо-католики до ХХ ст. але їх не дуже багато)! «Кровні родичі», дають схеми з 150-250 особами в середньому. Це, певною мірою, дає уявлення про степінь спорідненості людей в самому селі й навіть з іншими сусідніми селами, якшо розширити аналіз.
Слід також зазначити, шо парох села Горбків, Антон Уласєвіч, доклав значних зусиль по наповненню метричних записів різноманітними додатковими даними – принаймі аж до появи послідовного та впорядкованого за методикою Левицького, через півстоліття згодом.. Мова, зокрема, про ремарки священника щодо: ким були особи в хресних та свідках згаданих. Окрім звичних понять "селянин, трудівник", є вказування фаху - чим деякі з цих осіб займалися.. Але найціннішим можуть бути нечисленні згадки шо такий то хресний, хресна чи свідок, є братом чи сестрою одного з батьків дитини, ба навіть сусідом, тощо.. Ці подробиці деколи дають хоч бодай якусь зачіпку в роздумах щодо можливих родинних пов’язань між окремими особами, від яких простежуються доволі значні й розвинуті генеалогічні дерева…
Перелік осіб зі списку Йосифінської метрики, в поєднанні з метричними данними церковних метрик, - нижче в наступних двох повідомленнях.
Востаннє редагувалось 20 жовтня 2021, 05:51 користувачем drapieznik, всього редагувалось 2 разів.
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
Перелік осіб "Францисканської метрики" села Горбків 1787 рік, за номерами будинків та пов'язані факти з ними із церковних метрик:
будинки з №1 по 35
Востаннє редагувалось 20 жовтня 2021, 05:39 користувачем drapieznik, всього редагувалось 11 разів.
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
Перелік осіб "Францисканської метрики" села Горбків 1787 рік, за номерами будинків та пов'язані факти з ними із церковних метрик:
будинки з №36 по 55
- drapieznik
- Повідомлень: 444
- З нами з: 26 червня 2020, 05:00
- Стать: Чоловік
- Звідки: Львів
- Дякував (ла): 23 рази
- Подякували: 469 разів
Re: Горбків, село, Сокальський район, Львівська область, Україна
..важко сьогодні чимось займатися.. війна плутає усі сторонні думки.. але щоб не пропало зроблене (не докінчене все ще..)...
Якщо продовжити опис по будинкам ,користуючись даними податкової документації то цього разу це буде базуватися на згадках з Францисканської метрики та пізніших актів (ім'я та прізвище вказане поруч номера дому), плюс звісно даних з церковних метричних книг (нагадую - греко-католицькі обмежуються 1853 роком, з огляду на доступність цифрових копій в неті).
будинки з №56 по 116:
В цій податковій документації фонду Францисканської метрики (ЦДІАУ в м. Львові, фонд №186, опис №1, справа №1041 (1042), датування переважно 1883 рік..) були також аркуші актів (їх зразок я подавав на 1й сторінці поточної теми, щодо ФМетрики) як не мали вказаного номеру ділянки (будинку) - зате такі ж табличні дані щодо власності та доходів по окремими особам. Ось скани моїх записів (кінця 90х років) щодо цього:
* - графа "аркуш" - це позначення від ЦДІАУ; як видно - більша частина з "непронумерованих" вказана як з Горбкова ,але є дуже багато з Свитазева, а також Сокаля та Тартакова. Дещо можливо некоректно було переписано (в плані прізвищ, а дещо взагалі непрочитано.. вибачайте, - сьогодні я краще читаю ці почерки але я вже не в архіві..), перекреслення - скопійовані з актів.
тут є люди, які постійно мешкали не в самому селі (граф однозначно ні.. ) - а наприклад в сусідніх. Очевидно так деякі з них потім й прийшли до самого Горбкова, якшо їх нащадки сьогодні згадуються як постійні мешканці.
PS - зайвий раз нагадую: усі метричні дані з церковних метрик періоду 1730-1853 (які є доступні в неті, плюс дещо від мене..) внесені в у файл програми Древо (я користуюсь версією Древо Жизни v4.7 Build 26.02).
https://drive.google.com/file/d/10vnpve ... sp=sharing - файл програми Дрєво з даними (остання редакція, станом на 7 березня 2022 року..).
Можна користуватися й новішими версіями, але там є морока з їх "лєкарствами", плюс дані з 4ї версії доводиться імпортувати спеціальною опцією з меню.. Щоб не мати мороки з цим - просто скачати мою версію цієї програми - вона все ще доступна в неті - https://www.google.com/search?client=fi ... +4.7+26.02
Програма російська, але має український інтерфейс - встановлюється, відкривається вказаний мною файл даних й далі можна сортувати дані на свій смак - за алфавітом прізвищ, за датами, за іншими параметрами. На любій вибраній особі можна зупинитися й в меню вибрати "побудувати дерево" Там будуть доступні 4 варіанти такого процесу - прямі предки й нащадки; пряма рідня брати, сестри; кровні родичі; всі родичі - останнє раджу вибирати в останню чергу тому шо люди в селі значною мірою споріднені й результат може "зашкалити" гігантським деревом в якому буде пара-декілька тисяч осіб..
Для людей які сьогодні цікавляться моїми результатами роботи й походять з села Горбків та суміжних, - із за крайньої дати в 1853 рік, й щоб поєднати наявні дані з власними, - слід пам'ятати імена своїх прадіда та прабабці. Ще краще, якшо збереглися свідоцтва-метрики міжвоєнного періоду - в них може бути зазначено особи пращурів, яких можна буде ідентифікувати в наведених мною даних. Мені пощастило, бо в архіві родини збереглась метрика про хрещення мого діда, де був вказаний його батько й в свою чергу його батько, а також його матір, її батько та матір її матері.
Я пишу ці рядки й все шо залишається - буквально молитися, шоб бомба чи ракета не знищила ЦДІАУ в Львові, бо більшої частини копій тамтешніх метрик
ймовірно вже ніде інде не збереглося (я не в курсі про різні ЗАГСи та неопрацьований масив документів самого ЦДІАУ).
Якщо продовжити опис по будинкам ,користуючись даними податкової документації то цього разу це буде базуватися на згадках з Францисканської метрики та пізніших актів (ім'я та прізвище вказане поруч номера дому), плюс звісно даних з церковних метричних книг (нагадую - греко-католицькі обмежуються 1853 роком, з огляду на доступність цифрових копій в неті).
будинки з №56 по 116:
* - графа "аркуш" - це позначення від ЦДІАУ; як видно - більша частина з "непронумерованих" вказана як з Горбкова ,але є дуже багато з Свитазева, а також Сокаля та Тартакова. Дещо можливо некоректно було переписано (в плані прізвищ, а дещо взагалі непрочитано.. вибачайте, - сьогодні я краще читаю ці почерки але я вже не в архіві..), перекреслення - скопійовані з актів.
тут є люди, які постійно мешкали не в самому селі (граф однозначно ні.. ) - а наприклад в сусідніх. Очевидно так деякі з них потім й прийшли до самого Горбкова, якшо їх нащадки сьогодні згадуються як постійні мешканці.
PS - зайвий раз нагадую: усі метричні дані з церковних метрик періоду 1730-1853 (які є доступні в неті, плюс дещо від мене..) внесені в у файл програми Древо (я користуюсь версією Древо Жизни v4.7 Build 26.02).
https://drive.google.com/file/d/10vnpve ... sp=sharing - файл програми Дрєво з даними (остання редакція, станом на 7 березня 2022 року..).
Можна користуватися й новішими версіями, але там є морока з їх "лєкарствами", плюс дані з 4ї версії доводиться імпортувати спеціальною опцією з меню.. Щоб не мати мороки з цим - просто скачати мою версію цієї програми - вона все ще доступна в неті - https://www.google.com/search?client=fi ... +4.7+26.02
Програма російська, але має український інтерфейс - встановлюється, відкривається вказаний мною файл даних й далі можна сортувати дані на свій смак - за алфавітом прізвищ, за датами, за іншими параметрами. На любій вибраній особі можна зупинитися й в меню вибрати "побудувати дерево" Там будуть доступні 4 варіанти такого процесу - прямі предки й нащадки; пряма рідня брати, сестри; кровні родичі; всі родичі - останнє раджу вибирати в останню чергу тому шо люди в селі значною мірою споріднені й результат може "зашкалити" гігантським деревом в якому буде пара-декілька тисяч осіб..
Для людей які сьогодні цікавляться моїми результатами роботи й походять з села Горбків та суміжних, - із за крайньої дати в 1853 рік, й щоб поєднати наявні дані з власними, - слід пам'ятати імена своїх прадіда та прабабці. Ще краще, якшо збереглися свідоцтва-метрики міжвоєнного періоду - в них може бути зазначено особи пращурів, яких можна буде ідентифікувати в наведених мною даних. Мені пощастило, бо в архіві родини збереглась метрика про хрещення мого діда, де був вказаний його батько й в свою чергу його батько, а також його матір, її батько та матір її матері.
Я пишу ці рядки й все шо залишається - буквально молитися, шоб бомба чи ракета не знищила ЦДІАУ в Львові, бо більшої частини копій тамтешніх метрик
ймовірно вже ніде інде не збереглося (я не в курсі про різні ЗАГСи та неопрацьований масив документів самого ЦДІАУ).
Хто зараз онлайн
Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 14 гостей