Довгожителі

Все стосовно записів у метричних книгах різних конфесій
Відповісти
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 8401
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 5780 разів
Подякували: 3108 разів
Контактна інформація:

Довгожителі

Повідомлення D_i_V_a »

Вже траплялись записи довгожителів, яким писали 100 років в метричному записі про смерть. Але мій особистий досвід каже, що цифри були неправдиві.

Але ось такого запису не очікувала побачить!..
Нажаль записувач "розхвилювався" і не написав рік смерті. І, нажаль, не можу зрозуміти в якому місті трапилась ця подія. Але викладаю сам запис... вражає... І стає питання, чи таке може буть правдою?...

З другої теми
3. Таковаяж метрика о погребении Дворянина Ивана Тарнавского на сто тридцать восьмом году его жизни, из метрических книг У(Ч)лаковской приходской Римско-Католической церкви 1802 года ноября 29 дня выданная.
Зображення
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
drapieznik
Повідомлень: 185
З нами з: 26 червня 2020, 05:00
Стать: Чоловік
Звідки: Львів
Дякував (ла): 13 разів
Подякували: 200 разів

Re: Довгожителі

Повідомлення drapieznik »

особистий досвід каже, що цифри були неправдиві
додам - й не тільки ваш. Вірогідність помилки священника доволі висока, з огляду на цей вік (деколи .. - з огляду на вік власне того хто вів метричні записи..). Тут звісно проблема не тисячолітніх царів перших шумерських династій після "потопу".. Але просто невідомо на основі чого було вписано цей запис. Доволі часто - зі слів родичів, звісно якшо той Тарнавський мешкав й народився десь поблизу або й в тій же парафії, то джерелом могли б бути метричні акти. Й тут можливе різне - може бути помилка ідентифікації саме того Івана з Тарнавських який помер (в давніх записах могли бути пару-декілька таких осіб з тотожними даними - міг наплутати..). Для того щоб довести шо в 1802 році помер саме той Тарнавський Іван шо народився в 1664, тра було відстежити подальшу долю цієї особи - а це гарантія шо він не помер десь в іншому населеному пункті й там не був похований - хто б про цей факт би трудився поінформувати "рідну парафію.. Потрібно мати шлюбний метричний запис з вказання віку тої ж особи ( з переліком батька матері й так далі - побільше додаткових метричних уточнюючих даних) - а ми як знаємо з часів метрик 17 століття попи вкрай були скупі на додаткові дані.. Не факт шо такі дані навіть в 1802 році збереглися ,або існували взагалі ,чи були доступні тому шо записував.. Потрібно було відстежувати подальшу долю подружжя - дітей й постійно мати дані про померлих.. Тут стільки "але, якшо" що навіть в 1802 році за наявності старих джерел не факт шо особа, яка померла тоді - була саме тою, яку можливо священник знайшов при створенні запису про вік на момент смерті..
Для прикладу, в Галичині з сторічниками була така ж непевна ситуація - тобто власне з записами про них.. Ось, наприклад, я присвятив себе останнім часом певному регіону сокальщини, й серед різних сіл які межували з селом мого діда, є Стенятин. Якшо обмежитися сокальщиною, я переглянув метричні книги дуже багатьох місцевих населених пунктів й маю певні враження чи то особливості в нескінченних переліках давно померлих людей - зокрема по наявності записів про "столітників".. Стенятин одразу запам'ятався, шо в перших метричних записах про померлих (кінець 18 сторіччя) трапилося одразу аж дві особи з віковим досягненням в тризначних числах, ось наприклад аркуші за 1785 рік
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1520957

- в будинку номер 100 помер Клементій Коваль у віці 100 років - ніц особливого, хоча для тих часів, коли більшість чоловіків доживали часто тільки половину чи троха більше - вказаного віку, це було неабияке досягнення;
- наступного року (1786) в буд. номер 31 померла Фенька (йм. Феодора) Смоліньска у віці 104 роки - також, як на наші часи це ніц особливого, але чверть століття тому, - це було дуже багато.. Але я скажу ось що - вже сам факт виявлення аж двох столітників на суміжних аркушах метричної книги одного населеного пункту (згаданого регіону), вже неабиякий - в сусідніх селах або взагалі не було осіб з таким віком, або вкрай рідко - а тут одразу два ..
На цьому Стенятин "не зупинився":
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1520957
- в 1788 році помирає Андрух (Андрій) Пилипко з 159 буд., в віці 100 років;
далі:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1520957
в 1791 році помирає Параскевія Шумилиха з буд. №62 ,досягши віку в 113 років - це вже більш ніж суттєво навіть за мірками сьогодення... Можна звернути увагу скільки людей у віці 90 з чимось також присутні на цьому ж аркуші..
Далі:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1520957
В буд №177 померла Софія дружина Миколи Чеха - дожила до 110 років.

Й ще один запис з 1804 року:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1520957

тут в одної жінки за номером будинку 169, абсолютний рекорд граничного віку - 170 років... - Якшо є явні сумніви стосовно вище згаданого дворянина Івана з його 138 роками, то що можна сказати про цю селянку Тетяну...

Додам, шо після цього періоду столітників ,в Стенятині наступні декілька десятиліть такі вже не траплялися.. Але оця статистика Стенятина однозначно перевершила чималу кількість сусідніх сіл за аналогічними показниками.. Для галицьких сіл наявність метричних книг в 17 столітті - не рідкість (у ті часи), - це для нас вони вже є радше рідкісними, бо недбалість людей, війни та пожежі останніх століть зробили свою чорну роботу.. І я можу ще уявити, шо священник, за наявності старих метрик, поліз в них шукати (а кириличні числа дат такі "зручні" для пошуку..) запис про хрестини тих Андрія ,Параскеви чи Софії - зі всіма вище згаданими нюансами ймовірності помилки - стосовно жінок це ускладнювалося тим шо попи в кінці 18 ст. згадували їх дівоче прізвище тільки в шлюбних метриках або завдяки австрійській реформі й примусу (додам - в кінці 18 ст. деякі старі впертюхи вперто не виконували нові вимоги..) - тільки в метриках хрестин (народжень). Зайве очікувати, шо стенятинський піп, який був до Михайла Козинського (пароха згаданого в 1785 році) (або й сам Козинський ,якшо він довго служив..) в метриках народин дітей цих осіб - за півстоліття й раніше - до цього, згадував їх дівоче імя (у шляхти все ж трудилися вказувати..). Й не факт, шо всі вони були "автохтонними" для цього села, а не наприклад з сусідніх - у ті часи не було турботливих бюрократів, які гінцями сповіщали "рідні" для померлих сторонніх осіб парафії про смерть їх парафіянина... Візитатори в шематизмах часто вказували, шо по тих чи інших селах священники ( не всі, але були ..) не завжди вели належно й постійно метрики (метрики смерті дуже часто взагалі не провадили..). Я можу спокійно припустити, шо Стенятин в 1700 чи навіть в 1685 роках міг мати старі метричні книги.. Але стосовно "170 річного" метричного запису.. - це ж 1634 рік.. Вкрай малоймовірно.. Радше "ближче" до міфічних шумерських царів після потопу... :roll:

Взагалі тематика вкрай цікава, зрозуміло, шо для показової статистики (й добре аргументованої) нам потрібно мати весь комплекс метричних документів, стосовно особи, яку ми наприклад захочемо представити як рекордсмена по граничному життєвому віку. З одного боку, сьогодні нам важче ніж можливо священникам тої доби, бо в них були оці старі оригінали.. З іншого боку, нам власне вигідніше, бо в нас є скани мормонів та архівів, комп'ютери та різні спеціальні програми які полегшують роботу при систематизації чи індексації цих всіх даних. У майбутньому, якшо людство себе не знищить війнами, хворобами чи не стане жертвами падіння астероїда, генеалогічна інформація про тих чи інших осіб буде матизначно більше соціальних слідів для відстежування життєвого шляху тої чи іншої особи - з фотками, відео, чи навіть ДНК та іншими данними ,які будуть значно більшим аргументаційним масивом даних, аніж той, яким диспонували чи залишили нам наші пращури.. Й тоді старі рекордсмени з зотлілих метрик будуть викликати лише посмішку.. А може люди стануть довше жити, - й посмішка буде вже стосовно самого віку.. :) Втім, сьогодення не підтверджує подібні сподівання, життя крихке й залежить від багатьох чинників, деколи - банально від везіння..
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 8401
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 5780 разів
Подякували: 3108 разів
Контактна інформація:

Re: Довгожителі

Повідомлення D_i_V_a »

drapieznik писав:...Додам, шо після цього періоду столітників ,в Стенятині наступні декілька десятиліть такі вже не траплялися.. Але оця статистика Стенятина однозначно перевершила чималу кількість сусідніх сіл за аналогічними показниками...
Ой, дякую вам за таку відповідь! Я так сподівалась, що ця тема приверне увагу багатьох і перетвориться у гарячу дискусію... Адже такі записи зустрічав мабуть кожен...
Читаючи вашу доповідь, майнула думка, чи не за одного й того ж священика трапились такі довгожителі?
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
Balymba
Повідомлень: 616
З нами з: 10 березня 2016, 09:25
Стать: Чоловік
Звідки: Гуцульщина
Дякував (ла): 605 разів
Подякували: 755 разів

Re: Довгожителі

Повідомлення Balymba »

Із понад 50000 осіб в моїй базі жодного документально доказаного (запис про народження + запис про смерть) "сторічника". Хоча, якщо брати тільки записи про смерть, то таких набереться зо 3 десятки. Причому всі сконцентровані в двох періодах - 18 століття і радянський (пострадянський час). Жодного запису про смерть столітньої особи не зустрів в 19 столітті і в довоєнні часи 20 століття, коли метричні записи велися більш-менш достовірно.
Турецький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Gut
І-Р37/ Н
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 8401
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 5780 разів
Подякували: 3108 разів
Контактна інформація:

Re: Довгожителі

Повідомлення D_i_V_a »

Balymba писав:Із понад 50000 осіб в моїй базі жодного документально доказаного (запис про народження + запис про смерть) "сторічника"...
А у мене є такий запис, і він не підтверджує сторіччя померлої.
Ось тут вже про довгожителів говорилось і про цей випадок також.
1840-ЦДІАК, МК, 3ч, 23 жін, 19/21 лист, Деревни Дмитровки вдовстующая Дворянка Мария Иосифова Домарацка, 100, натурально

Але Маря Йосипівна народилась 1758 року, то їй на час смерті було всього :) 82 роки. Приписали всього 18 років. Як же ж повинна була жінка в ті роки вигрядати в свої поважні 80...?...
Марія Йосипівна була дочкою місцевого священика, до шлюбу з Войцехом Домарацьким у неї був шлюб зі священиком Самойловичем, який був убитий молнією за декілька днів після народження першого і єдиного сина, коли йому було 27.
Можна сказать, що священицька сім'я, всі читали і писали, рахувати також могли, а от такий запис...
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Аватар користувача
kbg_dnepr
Повідомлень: 4523
З нами з: 14 січня 2021, 15:44
Стать: Жінка
Звідки: Дніпро
Дякував (ла): 2962 рази
Подякували: 534 рази

Re: Довгожителі

Повідомлення kbg_dnepr »

«Секрет довголіття» та інші особливості метричних книг

про метричні книги і про те, що з них можна довідатися, крім суто метричних даних, «Історична свобода» спілкувалася із дослідником метричних книг, краєзнавцем і культурологом Євгеном Букетом.

https://www.radiosvoboda.org/a/sekret-d ... 94708.html
Катерина
Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко mt H5a (Могилевськ.)
Оглотков I2a2b (Горбат. п. НГГ) Алькін Душин Жарков Кульдішов mt U5a1 Баландін (Симб. губ.)
Клишкін R1a1a Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний mt T2a1 (Новомоск. Дніпроп.)
#генеалогия #генеалогія #пошукпредків #поискпредков #ahnenforschung #ukrainianancestry #родовід #родословная
Аватар користувача
D_i_V_a
Повідомлень: 8401
З нами з: 01 березня 2016, 10:52
Стать: Жінка
Звідки: Київ
Дякував (ла): 5780 разів
Подякували: 3108 разів
Контактна інформація:

Re: Довгожителі

Повідомлення D_i_V_a »

1824, Васильків, Миколаївська церква, ЦДІАК ф127, о1012, сп1525
Квітень, Умре васильковскій житель казенный крестьянин Прокофій Сутко лет - 103
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Дідкі(о)вський, Тишкевич, Садовський, Лукашевич, Домарацький, Денбицький, Білінський, Стефанський, Дименський, Бе(а)рлинський,
Пустовіт, Павленко, Бургала, Борсук, Слабошевський
Онацький
г. Муром - Гостев, Зворыкин, Шелудяков, Пешков?
Відповісти

Повернутись до “Метричні Книги”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 2 гостей